Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

The Gunn Report: Forsman & Bodenfors bäst i världen

Publicerad: 29 Januari 2015, 07:27
Uppdaterad: 10 December 2015, 09:01

Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks i topp i The Gunn Reports rankning.


Ämnen i artikeln:

Volvo LastvagnarForsman Bodenfors

Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks fortsätter sitt segertåg över världen. The Gunn Report rankar varje år världens mest prisade byråer, kampanjer och annonsörer i reklambranschen. I år toppar Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors flera listor.

Forsman & Bodenfors är världens mest prisade reklambyrå i två kategorier samtidigt som "The Epic Split" med Jean Claude van Damme är världens mest belönade reklamfilm.

Volvo Trucks är den annonsör som fått ta emot mest priser världen över under 2014 och toppar därmed annonsörslistan.

"Live Test Series" toppar också listan över "Most awarded all gunns blazing in the world". Dessutom är regissören bakom "The Epic Split" – Andreas Nilsson – förra årets mest belönade regissör.

Också på listan över de mest prisade digitala kampanjerna återfinns Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks. På andra plats, efter Hondas kampanj "Sound of Honda" kommer "The Epic Split" och på tredje plats hela reklamfilmsserien "Live Test Series".

I kategorin "Most awarded campaign across all gunn report media" hamnar "Live Test Series" på en tredje plats.

 

Här är några höjdpunkter från The Gunn Report 2014:

 

Most Awarded Film Commercial in the World in 2014

1 Volvo Trucks, 'The Epic Split', Forseman & Bodenfors (Gothenburg)

2 Harvey Nichols Christmas, 'Sorry I Spent It On Myself', adam&eveDDB (London)

3 New Zealand Transport Agency, 'Mistakes', Clemenger BBDO (Wellington)

 

Most Awarded Print / Out of Home Ads and Campaigns in the World in 2014

1 Fiat/Don't Text And Drive, 'Letters' campaign, Leo Burnett Tailor Made (São Paulo)

2 Guinness Draught In A Bottle, 'Un-Cinq' campaign, BBDO Proximity (Singapore)

3 British Airways, 'The Magic of Flying', OgilvyOne Worldwide (London)

 

Most Awarded Digital Ads in the World in 2014

1 Honda Internavi, 'Sound of Honda - Ayrton Senna 1989', Dentsu (Tokyo)

2 Volvo Trucks, 'The Epic Split', Forseman & Bodenfors (Gothenburg)

3 Volvo Trucks, 'Live Test Series', Forseman & Bodenfors (Gothenburg)

 

Most Awarded All Gunns Blazing in the World in 2014

1 Volvo Trucks, 'Live Test Series', Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

2 ABTO/Brazilian Organisation of Organ Transplant, 'Bentley Burial', Leo Burnett Tailor Made (São Paulo)

3 Honda Internavi, 'Sound of Honda - Ayrton Senna 1989', Dentsu (Tokyo)

 

Most Awarded Campaign Across All Gunn Report Media in 2014

1 Honda Internavi, 'Sound of Honda - Ayrton Senna 1989', Dentsu (Tokyo)

2 Harvey Nichols Christmas, 'Sorry I Spent It On Myself', adam&eveDDB (London)

3 Volvo Trucks, 'Live Test Series', Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

 

Most Awarded Agencies in the World in 2014

1 Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

2 Dentsu (Tokyo)

3 adam&eveDDB (London)

 

Most Awarded Agencies in Digital in the World in 2014

1 Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

2 Dentsu (Tokyo)

3 Clemenger BBDO (Sydney & Melbourne)

 

Most Awarded Networks in the World in 2014

1 BBDO

2 DDB

3 Leo Burnett

 

Most Awarded Countries in the World 2014

1 USA

2 UK

3 Brazil

 

Most Awarded Advertisers in the World in 2014

1 Volvo

2 Volkswagen

3 Honda

 

Most Awarded Production Companies in the World in 2014

1 MJZ (Los Angeles, London, New York)

2 Folke Film (Stockholm)

3 Outsider (London)

 

Most Awarded Directors in the World in 2014

1 Andreas Nilsson (Sweden)

2 James Rouse (UK)

3 Steve Ayson (Australia, USA, Italy)

 

The Gunn Report baseras på tävlingsresultat från 45 globala, regionala och nationella reklamtävlingar mellan januari och december 2014.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.