Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

The Gunn Report: "De är världens bästa byråer"

Publicerad: 28 Januari 2016, 09:02
Uppdaterad: 28 Januari 2016, 09:08

Forsman & Bodenfors tappar sin förstaplats över världens mest prisade byråer i The Gunn Report.


The Gunn Report rankar varje år världens mest prisade byråer, kampanjer och annonsörer i reklambranschen.

Förra året tog Forsman & Bodenfors storslam när de utsågs till världens bästa byrå i två kategorier samtidigt som ”The Epic Split” med Jean Claude van Damme var världens mest belönade reklamfilm. Volvo Trucks var också den annonsör som fått ta emot mest priser världen över under 2014.

När Gunn Reports sammanställning över 2015 nu presenteras ser det inte lika bra ut för Sverige. USA är det land som vunnit flest priser under året och Sverige hamnar först på 12:e plats. Det är ett tapp från fjolårets 8:e plats. Totalt har svenska byråer tagit hem 49 priser under 2015, baserat på tävlingsresultat från 45 globala, regionala och nationella reklamtävlingar mellan januari och december 2015.

På listan över världens mest prisade byråer återfinns en svensk byrå – Forsman & Bodenfors – först på 25:e plats. På 28:e plats på listan över årets mest prisade print- och utomhuskampanjer finns Åkestam Holsts kampanj ”Blowing in the wind” för Apotek Hjärtat. På plats 39 finns Forsman & Bodenfors Zlatan-kampanj ”805 million names” för UN world food programme. Den kampanjen återfinns också bland de mest nominerade i kategorin ”All Gunns blazing in the world”, på plats 14.

BBDO New York är världens mest prisade byrå 2015 och Always kampanj #LikeAGirl är den mest prisade reklamkampanjen. Den annonsör som toppar listan är Volkswagen.

Här är några höjdpunkter från The Gunn Report 2014:

 

Most Awarded Film Commercial in the World 2015

1 John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)

2 Leica Gallery São Paulo, "100", F/Nazca Saatchi & Saatchi (São Paulo)

3 Twix Bites, "#TBT Bites" campaign, BBDO New York (New York)

 

Most Awarded Print / Out of Home Ads and Campaigns in the World 2015

1 Buick Road Safety "Human Traffic Signs" campaign, Lowe China (Shanghai)

2= KFC "Burger"/ "Drumstick"/ "French Fries", BBDO Proximity (Kuala Lumpur)

2= Samsung, "Safety Truck", Leo Burnett (Buenos Aires)

 

Most Awarded Digital Ads in the World 2015

1 Honda Civic Type R, "The Other Side", Wieden+Kennedy (London)

2 Geico, "Unskippable" campaign, The Martin Agency (Richmond)

3 Under Armour, "I Will What I Want - Gisele Bundchen", Droga5 (New York)

 

Most Awarded All Gunns Blazing in the World 2015

1 Always, "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)

2 ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)

3= Intermarché, "Inglorious Fruit & Vegetables", Marcel (Paris)

3= No Somos Delito (We Are Not Crime), "Holograms For Freedom", DDB Spain (Madrid)

 

Most Awarded Campaigns Across All Gunn Report Media 2015

1 Always "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)

2 John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)

3 ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)

 

Most Awarded Agencies in the World 2015

1 BBDO New York (New York)

2= adam&eveDDB (London)

2= AlmapBBDO (São Paulo)

 

Most Awarded Networks in the World 2015

1 BBDO

2 Leo Burnett

3 DDB

 

Most Awarded Countries in the World 2015

1 USA

2 UK

3 Australia

 

Most Awarded Advertisers in the World 2015

1 Volkswagen

2 Samsung

3 Nike

 

Most Awarded Production Companies in the World 2015

1 Smuggler (London, Los Angeles, New York)

2 Stink / Stink Digital (London, São Paulo, Moscow)

3 Blink Productions (London)

 

Most Awarded Directors in the World 2015

1 Dougal Wilson (UK)

2 Augusto Gimenez Zapiola (Argentina)

3= Jones+Tino (Brazil)

3= Ringan Ledwidge (UK)

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.