Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Text100:s chefer bygger Berntzons nya pr-byrå

Berntzon Bylunds pr-byrå börjar ta form. Nu har man rekryterat en ledarduo från Text100, kan dagensmedia.se berätta.


Publicerad 2011-08-15 09:43
Uppdaterad 2015-12-06 15:02

Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Dela artikeln:

Som dagensmedia.se tidigare berättat startar reklambyrån Berntzon Bylund i höst en pr-byrå.

– Pr-tjänster är något som ständigt efterfrågas av våra kunder och Berntzon Bylund har sedan tidigare också jobbat en del med pr. Marknaden är mogen, gränsen mellan pr och reklam suddas ut allt mer och inom några år kommer det att vara betydligt vanligare med multibyråer, sa Joachim Berntzon, byråledare på Berntzon/Bylund tidigare i somras.

Nu, kan dagensmedia.se avslöja, har man gjort klart med stommen i byrån. Sara Möndell och Carl Forsström lämnar pr-byrån Text100 för att bygga upp pr-byrån. Tidigare har Joachim Berntzon sagt att namnet blir Rocketscience, men enligt Bolagsverket heter firman, som tecknades i somras, Mindmakers.

Både Sara Möndell och Carl Forsström har jobbat på Text100 sedan i början av 2000-talet.  Sara Möndell var senast Sverigeschef medan Carl Forsström arbetade som "managing consultant".

– Jag har jobbat som pr-konsult länge och jag har uppfattat att våra briefer blivit mer omfattande och att lösningarna ibland ligger utanför pr. Vi har varit inne på att ha en pr-byrå som har kapacitet att leverera mer om det behövs och Berntzon Bylund verkade ha omvända problemet, säger Sara Möndell till dagensmedia.se.

En orsak till att byrån startas är de sociala mediernas intåg, säger hon.

– Många kunder efterfrågar sociala medier men såna kampanjer behöver oftast kompletteras med mer traditionella medier.

Riskerar man inte att tappa i udd om man blir för bred?

– Jo, det är ju många som har försökt, och det är därför som vi har separata bolag. Vi kan samarbeta vid behov, säger Sara Möndell, som hoppas att byrån kan bestå av mellan fyra och sex konsulter nästa år.

Text100 omsatte 13,3 miljoner kronor under räkenskapsåret 2009/2010 och redovisade ett resultat efter finansiella poster på 603 000 kronor.

– Det är ledningen i det nya företaget som får hålla i lanseringen själva. Därför har jag inga kommentarer, säger Joachim Berntzon, och hänvisar alla frågor till Sara Möndell och Carl Forsström.

Berntzon Bylund är dock majoritetsägare i det nya bolaget medan Carl Forsström och Sara Möndell äger resterande 49 procent.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.