Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Telias besked – ser över byråavtalen

Publicerad: 8 Januari 2016, 08:28
Uppdaterad: 8 Januari 2016, 10:44

Storannonsören Telia i avtalsförhandlingar med reklambyrån DDB.


Lars ”Laxen” Axelsson tog över som marknadschef på Telia, en av Sveriges allra största annonsörer, i slutet av förra året.

Han ersatte Thomas Sparrmo och signalerade i en intervju med Dagens Media att kommunikationen kan förändras framöver.

– Telia är inne i en enorm förändringsresa, min uppgift är att se till att det syns i kommunikationen, sade Lars Axelsson till Dagens Media i november.

Han har också, lite skämtsamt, sagt att Telias byråer kan förbereda sig på en svettig tid.

– Jag har ju varit 150 år i konsultbranschen och kan alla trixen. Det blir inte kul för befintliga byråer, sade Lars Axelsson i sin första intervju om det nya jobbet.

Sedan dess har spekulationerna i branschen kring vad som händer med Telias byråer varit i full gång. DDB har varit Telias reklambyrå sedan 2009 – ett samarbete som rullar på via ett avtal som förnyas år för år.

Samtidigt har Forsman & Bodenfors, enligt vd:n Erik Sollenberg på eget bevåg, brutit med Tele 2 efter 16 års samarbete. Något som öppnar för att F&B skulle kunna vara med och pitcha på Telia-uppdraget.

Dagens Media har nåtts av uppgifter om att en pitch är på gång.

Men enligt Lars Axelsson finns i dagsläget inga konkreta planer på att byta reklambyrå. Däremot förhandlar Telia nu om innehållet i avtalet med DDB.

– Vi har ingen upphandling på gång, utan just nu är det avtalsdiskussioner med alla leverantörer. Vi förhandlar om innehållet i avtalet med DDB, säger Lars Axelsson till Dagens Media.

Telia-uppdraget har legat hos DDB sedan 2009. Då var Lars Axelsson själv med och jobbade med kontot som projektledare. Han lämnade DDB 2010 för att bli vd för The Brand Union.

Telia-kontot är hett eftertraktat i byråvärlden och Lars Axelsson har under de två månader som han varit i tjänst för Telia blivit kontaktad av en rad byråer som vill bli Telias nya byrå.

– Det är inte bara en byrå som ringt om man säger så, men det finns andra saker som är högre upp på min prioriteringslista, säger Lars Axelsson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.