Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Telia ser över samarbetet med MEC

Publicerad: 29 Augusti 2011, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

MEC kan tappa en jättekund då Telia sonderar mediebyråterrängen.


Ämnen i artikeln:

TeliaMEC

Telia började kontakta mediebyråer i våras – och därmed fick de chansen att slåss om ett av Sveriges största mediekonton.

– Vi gör en översyn och vi räknar med vara klara inom några månader, bekräftar Telias marknadsdirektör Josefin Lundmark till dagensmedia.se.

I dag har MEC uppdraget och de är "en självklar" kandidat, säger Josefin Lundmark.

– Vi har jobbat med MEC i många år och är mycket nöjda med samarbetet. Men vi vill se att vi ligger rätt. Vi gör så här ofta för att säkerställa detta, säger hon.

Endast en handfull av landets mediebyråer kan antas ha kapacitet för att klara ett så pass stort uppdrag som Telia.

Starcom är ledigt för en ny telekomkund då man vid årsskiftet 2009/2010 tappade storkunden Tele2 till Mediacom. Även Carat skulle vara en tänkbar kandidat – men byrån har i dag Telias konkurrent Telenor på kundlistan.

Hur många byråer som Telia pratar med vill Josefin Lundmark inte uttala sig om.

Upphandlingen styrs från inköpsavdelningen, men strax före sommaren lämnade den ansvarige upphandlaren enligt uppgift företaget, vilket ledde till att processen drar ut på tiden. Även auditbyrån Ebiquity ska vara inkopplad i översynen.

Förra året investerade Telia 638 miljoner bruttokronor i svenska medier, enligt Sifo.

Daniel Collin, vd på MEC, vill inte kommentera uppgifterna.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

TeliaMEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.