Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Telenor storsatsar på ny inhousebyrå

Publicerad: 28 Maj 2018, 13:19
Uppdaterad: 28 Maj 2018, 13:34

Chef för Telenors nya inhousebyrå blir Jenny Rosander Ney.

Med målsättningen att skapa snabbhet i organisationen genomför Telenor en storsatsning på inhouse. "Vi har sett att vi redan idag har mycket av kompetensen internt", säger inhousechefen Jenny Rosander Ney.


Ämnen i artikeln:

TelenorAcne

Telenor har sedan ett år tillbaks allokerat en stor del av bolagets kreativa produktion inom företaget. Nu tar man nästa steg och startar inhousebyrån Telenor Inhouse Agency genom att slå ihop flera kreativa avdelningar till en stor byrå med drygt 20 anställda.

Chef för satsningen blir Jenny Rosander Ney, som i sin tur rapporterar till marknads- och CRM-chef Linda Wetterborg.

Telenor Inhouse Agency blir en central avdelning i kundkommunikationen och teamet består av en creative director, art directors, designers, copywriters, digitala redaktörer, en motion designer, content managers, produktionsledare och projektledare.

Målet är att skapa en snabbhet i organisationen, bland annat genom att arbeta i nya tvärfunktionella team med tillgång till ett designlabb och fotostudio, och med tätare samarbete med byråerna.

– Vi har funderat på det här en period då vi märkt av att vi har många människor och grupper internt som gör liknande saker och som ibland överlappar varandra. Delvis handlar den här satsningen förstås om en effektivisering, det är ett sätt för oss att jobba smartare, säger Jenny Rosander Ney, inhousechef på Telenor, till Dagens Media.

Satsningen har även sin grund i det inhouseskifte som just nu sker inom branschen.  

– Vi har sett att vi redan idag har mycket av kompetensen internt, och genom att samla detta i en inhousebyrå kan vi skapa en strategisk grund till att kunna ta hand om en lite större del av kakan själva. Vår ambition är att ha ett fortsatt samarbete med våra externa byråer Acne och Spinn, men på ett smartare vis.

Kommer byråsamarbetena få en ny form framåt?

– Som det ser ut idag kommer samarbetet med dem att se likadant ut. Samtidigt är vi i lindan av den här satsningen och håller just nu på att sätta ihop tvärfunktionella team internt där den kompetens som finns hos mig i inhousebyrån kommer spela en stor roll. Den interna förändringen i arbetssätt kommer vara en förutsättning för hur arbetet med inhouse förändras, så det är lite svårt att gissa idag hur allting kommer se ut framåt.

I samband med att Telenor och Bredbandsbolaget slogs ihop implementerades en ny visuell identitet, en ny kommunikationstonalitet utifrån det nya löftet "Bättre tillsammans" och en ny varumärkesplattform, vilket utgör en grund för Telenor Inhouse Agency att växa på. Inhousebyråns nysatsning sker med start 5 juni.

Dagens Media berättade nyligen om Tele2:s liknande storsatsning på inhouse.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TelenorAcne

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.