Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tele2 ut i jättepitch

Publicerad: 17 Augusti 2009, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Tele2 handlar mediebyrå på 11 marknader. "Vi måste hela tiden vara säkra på att vi köper på bästa sätt", säger Thomas Ekman, marknadschef för Tele2 Sverige.


Tele2, en av Sveriges största annonsörer, upphandlar mediebyrå. Pitchen inleddes strax före industrisemestern och gäller samtliga elva marknader som telejätten verkar på.

Den nuvarande partnern Starcom kan därmed tappa ett jätteuppdrag.

– Vi gör detta för att se om vi kan hitta ett effektivare sätt att köpa media på. Media är en så pass viktig del för oss så vi måste hela tiden vara säkra på att vi köper på bästa sätt, säger Thomas Ekman, marknadschef för Tele2 Sverige.

Han vill inte säga hur många byråer Tele2 träffar.

– Men vi finns på elva marknader och då tittar vi på de stora nätverken, säger han.

Pitchen styrs från Stockholm av vice vd:n Anders Olsson, som också agerar global marknadschef. Enligt uppgifter till Dagensmedia.se kan uppdraget vara värt upp till 80 miljoner euro.

– Vi är olika stora på olika marknader, men i Sverige är vi en väldigt stor annonsör. Så det är klart att det är en stor upphandling, säger Thomas Ekman.

För två år sedan gjorde telejätten en liknande pitch, då man bytte 13 mediebyråer till en enda: Starcom. Starcom har jobbat med Tele2 i Sverige sedan 1997.

–Vi har absolut ett bra samarbete. Starcom känner oss väl och vi känner dem.

Är Starcom med i pitchen?

– Ja.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.