Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tele2-tapp drog ner Starcom

Publicerad: 3 Augusti 2011, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Starcom Sverige gick återigen med mångmiljonförlust – men ökade omsättningen under fjolåret.


Ämnen i artikeln:

StarcomTele2Carat

Publicis-byrån Starcom gick back för andra året i rad. Den här gången slutade rörelseförlusten på 13,7 miljoner kronor – en knapp förbättring i jämförelse med 2009 då förlusten var drygt 14 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster gick från -51,1 miljoner kronor till -10,8 miljoner kronor.

Starcom ökade omsättningen med knappt 9 procent under året, vilket gav en nettoomsättning på 1,76 miljarder kronor och står kvar som Sveriges näst största mediebyrå före Carat Sverige.

Starcom hade en lägre tillväxt än mediebyråmarknaden, men låg i linje med annonsmarknadens utveckling i stort. Antalet medarbetare minskade från 67 till 65 anställda.

Förlusten av Tele2, som var byråns största kund, i slutet av 2009 var en viktig orsak till det negativa resultatet. Telekombolaget valde att istället samarbeta med Mediacom efter en pitch.

”Det påverkade 2010 års resultat negativt då bolaget inte kunde göra en omställning omedelbart i samband med att kontraktet avslutades”, står det att läsa i årsredovisningen.

Starcom omorganiserade också under året från fyra till två team för att förbättra lönsamheten. Ett team fick fokus på lokala kunder och ett riktade blicken mot den internationella marknaden. I slutet av året stärkte mediebyrån också upp sin specialistkompetens inom analys och research.

Kostnaderna för styrelsen och vd sänktes något jämfört med 2009, medan övriga löner ökade under året.

”Under inledningen av 2011 har bolaget upplevt en fortsatt tillväxt i förmedlade medieinvesteringar som en följd av en starkare annonskonjunktur”, skriver bolaget om pågående år.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

StarcomTele2Carat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.