Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

TBWA ökar lönsamheten

Publicerad: 7 Augusti 2013, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Reklambyrån TBWA kan se tillbaka på sitt ”bästa år på väldigt länge”, enligt ett färskt bokslut.


Ämnen i artikeln:

TBWA

TBWA ökade omsättningen från 47,9 till 56 miljoner kronor under 2012, medan byråintäkten ökade från 31,7 till 32,9 miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökade från -82 100 kronor till 5,1 miljoner kronor, vilket ger en marginal på 9 procent.

Det förbättrade resultatet kan delvis förklaras med att personalkostnaderna har krympt från 24,6 till 20,3 miljoner kronor, efter att medelantalet anställda sjunkit från 27 till 22.

I bokslutet skriver Kalle Widgren, som tog över som vd för TBWA i februari i år, att de investeringar som gjordes i byrån 2011 har gett resultat.

”Byrån kan se tillbaka på sitt bästa år på väldigt länge inom det viktigaste området av alla – intelligenta och intressanta idéer som skapar värde för våra uppdragsgivare”, skriver Kalle Widgren, och fortsätter:

”Vi har under året lyckats locka till oss ytterligare ett antal kompetenta medarbetare och vi går alltså in i 2013 som en både bättre och större byrå”.

Några av TBWA:s nya kunder är Länsförsäkringar och Stockholms Läns Landsting.

Tidigare under sommaren stod det klart att TBWA tappar uppdraget för Oddset från Svenska Spel. Detta efter att byrån valt att inte delta i speljättens pitch.

– Konsekvenserna för TBWA är att vi har ganska svårslagen kunskap om sport- och spelmarknaden, men för tillfället ingen uppdragsgivare som kan dra nytta av det. Så vi får väl fundera på vad vi kan göra åt den saken, sade Kalle Widgren till Dagens Media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TBWA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.