Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tankesmedjan Humtank anlitar Westander för pr

Publicerad: 6 Februari 2015, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Humtank vill visa vilken stor betydelse språk och andra humanistiska ämnen har för samhällsutveklingen. Nu inleder de ett samarbete med pr-byrån Westander.


Ämnen i artikeln:

Westander

Den humanistiska tankesmedjan Humtank har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander.

– Vi kommer att fungera som bollplank och stöd i arbetet. Vi har börjat ta fram en handlingsplan för arbetet tillsammans med Humtank. De gör en hel del av arbetet på egen hand och vi kommer snarare vara med som ett kommunikativt stöd, säger Mikael Persson, pr-konsult på Westander, till Dagens Media.

Enligt Mikael Persson är det ett långsiktigt arbete och inget som kommer gå i en handvändning. Under de tre närmsta åren ska Humtank arbeta tillsammans med Westander för att exempelvis visa de humanistiska ämnenas nödvändighet för samhället och belysa forskning inom området.

– Något Humtank gjorde tidigare var att göra en Sifoundersökning där de tittade på vilket språk folk helst skulle vilja lära sig. Kinesiska kom på andra plats bland unga, så det var en nyhet. Det kan man använda för att poängtera humanorians roll för en långsiktig ekonomisk utveckling, säger Mikael Persson och fortsätter:

– Just kinesiska är ett exempel på att det finns dålig beredskap om man jämför med efterfrågan bland unga och behovet i näringslivet

Humtank består av forskare från tolv lärosäten.

– Genom samarbetet med Westander vill vi att den gedigna kunskap som finns om oss människor ska nå fler och utnyttjas fullt ut för att göra samhället bättre, skriver Jonas Harvard, verksamhetsledare för Humtank, i ett pressmeddelande.

Läs också:

 

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.