Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tackolov byter namn – till ”Det”

Publicerad: 14 januari 2013, 12:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Reklambyrån Tackolov vill göra reklam som inte stör. Nu byter byrån inriktning – och namn.


Reklambyrån Tackolov finns inte mer. Istället ska byrån nu gå under namnet ”Det”.

Namnbytet sker i samband med en omstrukturering ”från reklambyrå till kommunikationsbyrå”.

– Vi tror, som många andra, att man som företag i dag måste uppträda på fler platser än de traditionella. Man behöver befinna sig i gränslandet mellan pr och reklam. Därför breddar vi nu arenan där vi vill och kan uppträda, säger Mats Gardmo, copywriter och medlem i ledningsgruppen på Det.

Namnet syftar på den karisma – "det"– som företag har inneboende i sitt varumärke.

– Namnet "Det" speglar en ambition att hitta företagens karisma. För att kunna göra det har vi utvecklat ”detektiv”, en analysmetod som kartlägger företag och syftar till att hitta deras ”det-faktor”.

Verktyget är utvecklat tillsammans med Nordic Brand Academy. Som ett led i den nya inriktningen går Det in som delägare i pr-byrån Visuell PR och produktionsbolaget Visuell Film.

Ambitionen är nu att göra kommunikation som ”deltar i de samtal människor har” snarare än att ”avbryta dem med en reklampaus”.

Är den traditionella reklamen död?

– Inte om man menar traditionell reklam som mediet i sig. Tv-reklam och tidningsannonser har fortfarande sin plats. Men sättet man angriper kommunikationsproblematiken är ny.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.