Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Swedish Content Agencies vd slutar

Publicerad: 30 Juni 2017, 11:35
Uppdaterad: 30 Juni 2017, 13:02

Elisabeth Thörnsten kommer att vara kvar som vd tills att en ersättare är på plats.

Elisabeth Thörnsten lämnar vd-posten på Swedish Content Agencies. "Nu är en bra tidpunkt att låta någon annan ta vid rodret", säger hon till Dagens Media.


Elisabeth Thörnsten har varit vd på Swedish Content Agencies – en branschförening för byråer som arbetar med content marketing och redaktionell kommunikation – sedan 2012.

Dessförinnan var hon kommunikationschef på Sveriges annonsörer.

Men nu lämnar hon alltså vd-tjänsten.

Har du ett nytt uppdrag i sikte eller vad är det som ligger bakom beslutet? 

– Jag har ända sedan jag började jobba för föreningen gjort det som konsult-vd på deltid, även om Swedish Content Agencies har varit huvuduppdraget. Jag fortsätter att jobba i mina andra uppdrag och sedan får vi se om det blir något annat framöver, säger Elisabeth Thörnsten och fortsätter:

– Jag har nyligen avslutat ett strategiarbete för föreningen och såväl jag som Swedish Contents styrelse ansåg att nu är en bra tidpunkt att låta någon annan ta vid rodret. Jag vill också understryka att jag jobbar på för föreningen tills en ny vd har tillsatts.

Hur ser drömjobbet framåt ut? 

– Det finns så många intressanta företag och branscher så det är inte helt lätt att svara på. Jag har en bakgrund inom journalistik, marknadsföring, kommunikation och företagsekonomi inklusive många års erfarenhet av att jobba för bransch- och intresseorganisationer, både professionellt och ideellt. Drömjobbet är ett sammanhang och intressanta utmaningar där jag kan ha nytta av allt jag gjort tidigare.

Vad tar du med dig från SCA?

– Det har varit en fantastisk tid i en bransch som är på stark frammarsch och under utveckling. När jag tillträdde uppdraget var uppgiften att sätta content marketing på kartan och det tycker jag absolut att vi har lyckats med. Roligast har alltid varit kontakten med alla människor på medlemsföretagen, lära känna dem och deras verksamheter och för deras skull försöka maximera medlemsnyttan. 

Styrelseordförande Maria Westman säger i en kommentar:

– Elisabeth Thörnsten har jobbat med föreningen under en expansiv tid när också den digitala transformationen har pågått. Hon slutar efter ett väl genomfört och förankrat strategiarbete liksom en fantastisk gala och prisutdelning för Swedish Content Awards på Berns nu i maj. Vi har idag 33 medlemsföretag, vilket är fler än någonsin tidigare och är glada för den tid vi har haft Elisabeth i föreningen.

Rekryteringen av en ny vd kommer att inledas efter sommaren.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.