Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Swedbank överger MEC

Publicerad: 27 Augusti 2009, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Swedbanks mediebyråupphandling klar.


I oktober förra året kunde Dagensmedia.se avslöja att krisdrabbade Swedbank såg över alla sina byrårelationer. I maj avslutade man samarbetet med Saatchi & Saatchi och skrev istället avtal med Lowe Brindfors. 

Nu är även mediebyråpitchen avslutad, kan Dagensmedia.se berätta. Och då byter banken ut sin nuvarande partner, Group M-byrån Mediaedge CIA, mot Scream.

– Vi har gjort en extremt noggrann upphandling, där vi bland annat tittat på arbetsmetodik och kreativitet och de var helt enkelt bäst. Desstuom hade arbetsgruppen en gedigen erfarenhet, säger Lotta Lovén, chef för marknadsföringsutveckling på Swedbank.

Ni byter en stor nätverksbyrå mot en betydligt mindre partner. Vad blir skillnaden?

– Det vet vi inte förrän vi provat. Men en liten byrå är förhoppningsvis mer snabbfotad, speciellt kring de nya medierna.

Hur skulle du beskriva samarbetet med MEC?

– Det har fungerat bra. Vi gör en löpande översyn av våra konsulter och nu var det helt enkelt dags att byta.

Swedbank har spenderat 24 miljoner bruttokronor på medieköp mellan januari och juni 2009. Förra året var siffran 68 miljoner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.