Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

SVT väljer Starcom

Publicerad: 17 April 2013, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

UPPDATERAD. Starcom blir SVT:s första mediebyrå någonsin, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

SVTStarcom

I slutet på januari kunde Dagens Media berätta att SVT för första gången upphandlar en mediebyrå.

Nu kan Dagens Media även berätta att upphandlingen är klar och att det blir Starcom som ska sköta SVT:s externa medieköp.

Uppgifterna bekräftas av Lotta Loosme, marknadschef på SVT, som också berättar att avtalet är på 24 månader med möjlig förlängning på max två år.

– Det känns jättebra, säger Lotta Loosme till Dagens Media.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om kan hon däremot inte uttala sig om.

– Nej, vi lämnar tyvärr inte ut några siffror. Vilka medieköp som ska göras blir ju relaterat till varje individuellt projekt, så det får vi väl se framöver, säger hon och fortsätter:

– Men på totalen är det en blygsam budget för externa medieköp. Därför är det desto viktigare att spendera den klokt. Och det kommer vi framöver att säkerställa tillsammans med Starcom.

Behöver SVT en mediebyrå?

– Vi använder huvudsakligen våra egna kanaler för att nå ut med informationen om våra program och övrigt utbud. Men det händer också att vi behöver nå ut till tittare som inte finns hos oss, det ingår i vårt uppdrag att vara till för alla.

Vad betyder det här för ert varumärke?

– Det kommer innebära att vi når ut bättre med information om vårt utbud till publik som vi annars skulle ha svårt att nå.

Hur många byråer deltog i upphandlingen?

– Vi lämnar inte ut någon information om upphandlingsprocessen, men vi fick in tillräckligt många för att uppnå en bra konkurrens. Och i den kravbild vi hade formulerat uppfyllde Starcom de kraven bäst.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SVTStarcom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.