Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Sveriges Mediebyråer: "Vi kommer att se ett mer positivt år för medierna"

Publicerad: 22 Januari 2014, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, spår ett ljusare 2014 jämfört med 2013.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Vilka är viktigaste frågorna för Sveriges mediebyråer 2014?

– Det viktigaste är att följa utvecklingen. Det går så otroligt fort nu, och vi måste vara lyhörda för medielandskapets förändringar och alla nya affärsmodeller som uppstår. En utmaning är på digitala sidan där automatiserade köp blir vanligare, vilket ställer nya krav i vår strävan efter transparens.

– En annan stor fråga är valutor, och att få igång en fungerande valuta för webb-tv. Investeringarna växer kraftigt och det behövs en gemensam syn.

Vad tror du om utvecklingen för mediebyråerna under 2014?

– Till skillnad från förra året tror jag inte att volymerna kommer att sjunka, utan att vi kommer att se ett mer positivt år för medierna.

– För mediebyråernas del är det dock inte bara de köpta kanalerna som är utmaningen, utan även förtjänade och företagens egna kanaler. Fokus på de två senare kommer att öka ytterligare. Jag tror inte att det sker på bekostnad av köpta kanaler, men det kommer att krävas mer arbete för att koppla ihop de tre kanalerna. De kan inte hanteras som tre olika silos längre.

Svenska mediebyråer får ibland kritik för att deras affärsmodell är för beroende av förmedling av traditionella medier, framför allt tv. Vad säger du om kritiken?

– Jag håller med och håller inte med. Tv är väldigt stort för många annonsörer, och pengarna bör gå dit de gör bäst effekt. Samtidigt är det de digitala som växer snabbast. I mediebranschen har vi en förmåga att på kort sikt överskatta hur fort förändringar sker, och på lång sikt underskatta kraften i förändringarna.

Få svenska mediebyråchefer har digital bakgrund. Behövs det större digital kompetens i byråtopparna?

– En mediebyråchef behöver vara bra på alla medieslag, inte specifikt digitalt eller något annat. Det är viktigare att vara bra på att släppa fram andra, än att vara expert på specifika medier. Jag är inte orolig över mediebyråernas digitala omställning. Fler personer jobbar med digitalt än med tv, även om tv fortfarande omsätter mer.

Läs mer om mediebyråernas utmaningar i nya numret av Dagens Media, nr 1, 2014. Där svarar också elva andra branschorganisationschefer om vad som står högst upp på deras agenda i år. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev