Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sveriges Komm-byråer ser över medlemskrav

Publicerad: 9 September 2009, 05:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Sveriges Kommunikationsbyråer överväger en certifiering av sina medlemmar. Reklamförbundets förre ordförande Hans Sydow ska leda en grupp som ser över medlemskraven.


Sedan några år tillbaka finns det krav på att alla medlemmar ska ha minst en person med marknadsjuridisk kompetens. Det kan komma att utvidgas för att säkerställa att organisationens krav på medlemmarna ”ligger i linje med omvärldens förväntningar”.

– Vår ambition är att vi ska hamna högre upp i värdekedjan i samhälle och näringsliv. Det här är ett steg i det arbetet och det ska fungera som en kvalitetssäkring av våra medlemmar, säger Björn Rietz, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer.

Gruppen ska undersöka om det finns anledning till skärpta medlemskrav inom områden som kunskap, utbildning och ansvarstagande. Om det blir tal om en certifiering ska gruppen ge förslag på kriterier för det. Arbetet ska vara klart under hösten och ska presenteras för styrelsen i början av nästa år.

Kan det bli tal om att kasta ut medlemmar som inte lever upp till kraven?

– Det har ingen tagit ställning till nu, men om vi skapar en certifiering så behöver vi naturligtvis även en disciplinnämnd. Det måste finnas en påföljd för medlemmar som inte sköter sig, säger Björn Rietz.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.