Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sverige sämst i Norden

Publicerad: 21 September 2009, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Reklamköpen förmedlade via mediebyråer backar kraftigt på alla nordiska marknader. Mest på den svenska.


Reklamköpen förmedlade via mediebyråer i Norden har under årets första sju månader fallit från 2,2 miljarder euro till 1,8 miljarder. Det är en minskning på 19 procent, visar en sammanställning som Patrick Wallin på mediebyrån Mediacom tagit fram.

Fallet är hyfsat jämt fördelat mellan de olika marknaderna, där Danmark och Finlands nedgång ligger runt 19 procent medan Norge ligger på runt 17 procent. Samma siffra på den svenska marknaden var - 20 procent.

– I början av året gick Norge inte alls så dåligt som de andra medan Danmark började tappa reda förra året. Sverige har tappat lite mer än de andra länderna men det är inga stora skillnader, säger Patrick Wallin.

Bio är det enda medieslaget som ökat sina investeringar – och det endast på de svenska och danska marknaderna. I Norge går istället bion kraftigt nedåt, och investeringarna har rasat med 33 procent jämfört med motsvarande period 2008.

Webben går bättre än marknaden i alla länder och i Danmark visar medieslaget till och med plussiffror.

– Jag skulle tippa på att ökningen är ännu större i verkligheten eftersom det här bara visar det som är förmedlat via mediebyråer. Många köp sker ju utanför mediebyråerna, säger Patrick Wallin.

TV tar andelar på alla marknader utom den danska.

– Jag tror att tv vid årsskiftet har tagit ännu mer andelar eftersom mediet blir mer kostnadseffektivt. Dessutom ökar tv-tittandet i Norden, även hos unga målgrupperna, samtidigt som de kommersiella kanalerna tar andelar från public service, säger Patrick Wallin, som är tv-chef på Mediacom.

En annan anledning till att tv går bättre än marknaden i stort kan vara att fler detaljister upptäckt mediet, säger han.

I övrigt är det minus, framför allt för tryckta medier.

Fackpressen har sett kraftigt minskade investeringar – i Danmark på hela 44 procent. Samma gäller för dagspressen och radio.

Siffrorna baseras på statistik från respektive länders mediebyråbranschorganisationer. I Finland finns ingen sådan statistik, och därför omfattar siffrorna de totala köpen.

Medieköpen via mediebyråer, procentuell jämförelse mellan jan-juli 2008 och jan-juli 2009.

Media Norge Sverige Danmark Finland Dagstidningar -18,3 % -25,0 % -25,0 % -23,0 % Magasin -25,9 % -31,0 % -31,0 % -23,5 % Fackpress -20,7 % -37,5 % -44,0 %   - Tv -17,8 % -17,6 % -20,0 % -13,3 % Radio -14,9 % -17,9 % -33,0 % -4,3 % Internet -9,8 % -13,7 % 7,0 % -8,1 % Bio -33,5 % 11,7 % 19,0 % -27,6 % Utomhus -18,7 % -19,6 % -15,0 % -24,8 % Dr -18,4 % -23,3 %  -  - Övrigt 62,0 % 24,7 % -13,0 %   - Jmf med 2008 -16,9 % -20,4 % -18,6 % -19,5 %

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.