Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Sverige kommer att vara en tillväxtmarknad”

Publicerad: 23 juni 2009, 08:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Sapient öppnade kontor i Stockholm förra året. Dagens Media passade på att ta ett snack med byråns chef för digital strategi, Freddie Laker, på plats i Cannes.


Freddie Laker är fåordig när det gäller utvecklingen på Stockholmskontoret som öppnade våren 2008, men säger att han ser stora möjligheter till tillväxt.

– Vi har ett stabilt antal kunder och ser goda möjligheter till lönsamhet. Jag tror att Sverige kommer att vara en av våra stora tillväxtmarknader.

– Sverige har några av de bästa digitala kreatörerna i världen - jag vet inte vad ni har i dricksvattnet, men det är otroligt vilken hög nivå svenska digitala byråer har. Så vi ser stora möjligheter att hitta duktiga anställda.

Utmaningen på den svenska marknaden är framför allt att göra Sapient mer välkänt.

– Duktiga kreatörer dras till bra jobb. När våra projekt blir allt mer synliga så tror jag också att vi kommer att tas på större allvar.

Freddie Laker oroar sig inte för lågkonjunkturen.

– Lågkonjunkturen öppnar stora möjligheter att lyckas. När alla andra avvaktar så kommer den som bara gör något aningens kreativt att få allas ögon på sig. Jag brukar säga till våra kunder ”The future is with those who have courage”.

Nyligen blev det klart att Sapient köper reklambyrån Nitro med sju kontor runt om i världen för drygt 400 miljoner kronor. Cummins Nitro vann igår Grand Prix i både PR och Promo för kampanjen ”Best Job in the World”. Innan köpet hade Sapient 6.400 anställda på 24 kontor. Köpet väckte stor uppmärksamhet, eftersom det inte är särskilt vanligt att en digital byrå köper en så pass stor reklambyrå.

– Vi blir allt oftare tillfrågade av våra kunder att också sköta deras above the line-reklam, och även om vi hade en del kunskaper i området så hade vi inte den spännvidd av kompetenser som Nitro har. Så köpet kändes som ett naturligt steg. Dessutom blir vi nu en global byrå på riktigt.

Freddie Laker har egna erfarenheter av att bli uppköpt - hans byrå iChameleon köptes för drygt ett år sedan av just Sapient.

Hur ser du på att slå ihop två så pass stora byråer?

– Sapient är väldigt duktiga på att respektera andra företagskulturer. Jag har fortfarande kvar 98 procent av mina tidigare anställda. I mitt fall, vilket jag tror också kan appliceras på Nitro, så lät Sapient oss i princip sköta oss själva.

– Men vad vi kommer att göra är att underlätta samarbetet med hjälp av vår teknologi Kluster, som fungerar lite som ett socialt nätverk. Där kan vi lägga upp våra projekt och så kan personer från alla kontor bidra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.