Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sverige bäst i Norden

Publicerad: 18 November 2010, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Den svenska reklammarknaden växte med 7 procent under det första halvåret. Det är bäst i Norden, enligt siffror från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Den svenska marknaden föll tidigt in i lågkonjunkturen, men har också återhämtat sig starkt. Enligt IRM befinner sig den svenska reklammarknaden i "ett tropiskt högtryck" - och under det första halvåret 2010 ökade den med 7 procent jämfört med 2009.

I Norge är tillväxten 5,1 procent medan siffran för Finland är 1,7 procent. Danmark har ännu inte hämtat sig från krisen och investeringarna är till och med 0,5 procent lägre än förra året. Men enligt IRM har det tredje kvartalet sett betydligt bättre ut även för danskarna.

- Att den svenska reklammarknaden har vänt med oerhörd kraft är väl känt, men nu ser vi att styrkan i vändningen är mycket större än i övriga Norden, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Norge och Danmark har dock de högsta medieinvesteringarna per capita. Norrmännen lade 235 euro per invånare under perioden, medan samma siffra för Sverige är 162. Snittet i Norden var 172 euro.

Enligt Magnus Anshelm är konjunkturen i vid bemärkelse den enskilt viktigaste förklaringen till Sveriges starka reklammarknad.

– I södra Europa och i Storbritannien ser vi ännu ingen vändning. Den finansiella oron och samhällsekonomin i stort gör att företagen går sämre och investerar mindre i marknadsföring, sa han nyligen till Dagens Media.

IRM har tidigare meddelat att den svenska marknaden växte 15 procent under det tredje kvartalet i år. Nästa vecka kommer IRM:s prognos för 2011. Man har redan flaggat för att deras prognos på 5 procents tillväxt under 2010 kommer att skrivas upp med ytterligare ett par procentenheter.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.