Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Svenskt reklamseminarium i NY

Publicerad: 8 September 2009, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Sveriges generalkonsulat i New York fortsätter att marknadsföra svenskt reklamkunnande i USA. I höst arrangerar konsulatet en seminarieserie på temat nordisk storytelling i samarbete med Mary Lee Sjönells Bongo Advertising.


– Generalkonsulatet har haft reklamindustrin som ett prioriterat område sedan drygt två år. Det ingår i en större satsning på att öka svensk tjänsteexport, som är relativt svagt utvecklad, säger Lars Östling, konsul på Sveriges generalkonsulat i New York.

Målet är att främja svensk reklamexport och samtidigt höja kompetensen på svensk reklamindustri genom ett större utbyte med den amerikanska reklambranschen. Ett sätt är att arrangera seminarier som efterfrågas av branschen.

Bongos grundare Mary Lee Sjönell har bland annat bjudit in reklamveteranen Lars Bastholm på Ogilvy & Mather, Acne-kollektivets Micke Schiller, B-Reel Film och Adam Berg till det första av tre seminarietillfällen på Scandinavia House. Temat är hur nya medier förändrar vårt historieberättande.

– Den 16 september ska vi prata om en utvecklad form av berättarteknik som används i ny reklam och underhållningshybrider, och hur den utmanar reklamindustrin, säger Mary Lee Sjönell.

Seminarieserien riktar sig till den nordiskt relaterade marknadsföringsindustrin i New York, branschmedier och nyckelspelare på den amerikanska reklammarknaden.

Svensk och nordisk reklam har en stark ställning i New York, enligt Mary Lee Sjönell och Lars Östling. Ifjol anordnade generalkonsulatet, dåvarande Sveriges Reklamförbund och Exportrådet ett svenskt seminarium under östkustens stora reklammässa Advertising Week.

– Det var första gången som ett land lyftes fram på det sättet på Advertising Week. Responsen var mycket positiv, säger Lars Östling.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.