Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 18 juni 2015, 03:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58
Två svenskar finns med bland de sex coacher som ska hjälpa Google det kommande halvåret.
Ämnen i artikeln:
GoogleGoogle drar nu igång programmet ”Google Agency Titans” där 65 byråer, framför allt från Östeuropa, ingår. Syftet är att utbilda byråerna på Googles tillväxtmarknader.
Sex personer ska vara med och coacha byråerna.
Två av dem kommer från Sverige – Magnus Hasselteg och Arash Gilan, vd respektive vice vd på Viva Media Group i Uppsala.
– Det här är naturligtvis jätteroligt. Google växer så det knakar i Östeuropa, men också i Sydeuropa, säger Magnus Hasselteg.
De sex coacherna ansvarar för varsitt område. Magnus Hasselteg ska coacha inom ledarskap och organisation och Arash Gilan inom försäljning och marknad. Coachningen ska ske via Google Hangouts.
– Coachningen omfattar allt från affärsmanskap till hur man sätter upp en byrå, men också hur man effektiviserar kampanjer.
Varför blev ni utvalda?
– Vi har talat på flera av Googles event och de har varit väldigt nöjda. Men framför allt är det väldigt roligt att Sverige är representerat.
Programmet är till en början ett test från Googles sida. Om det faller väl ut kommer det även att rullas ut på andra tillväxtmarknader.
United Digital Group, Hamburg med ca 650 anställda. Reprise Media, huvudkontor i New York med 550 anställda. Ägs av Interpublic Group med totalt 48 000 anställda. H1, Prag med ca 100 anställda, ägs av WPP/Group M med totalt 180 000 anställda. Marketing Wizards, Warszawa med ca 100 anställda. Ägs av iProspect och tillhör Dentsu Aegis Network med totalt 27 000 anställda.
Ämnen i artikeln:
Google