Byråer
Svenskar bakom CNBC:s nya look
Publicerad: 21 oktober 2014, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Magoo 3d Studios har gjort om grafiken för USA:s största nyhetskanal.
– Ett jättespännande och stort uppdrag som vi har jobbat med under större delen av året, säger Henrik Jernberg, exekutiv producent på animationsbyrån Magoo 3d Studios.
Byrån har gjort om CNBC:s hela grafikpaket, tillsammans med det amerikanska designbolaget Block & Tackle.
– Vi har gjort all animation och har levererar ett stort paket av idents, vinjetter och bumprar. Vi har säkert levererat över hundra filmer, säger Henrik Jernberg.
CNBC är en av USA:s största nyhetskanaler, vilket var viktigt att avspegla i den nya grafiken. Kanalen har tidigare inte haft en så här sammanhållen identitet för allt innehåll.
– Det har varit väldigt roligt och kreativt att vara delaktig i en så stor kanals förändring.
Vad är tanken bakom den nya designen?
– Vi har jobbat med glaspaneler, kuber och några olika former som en grundidé för hela paketet. Allt ser väldigt blankt och amerikanskt ut, säger Henrik Jernberg.
Det nya utseendet lanserade förra veckan och enligt Henrik Jernberg har mottagandet varit gott.
– Många har sett det och vi har fått en hel del glada tillrop i sociala medier.
Magoo 3d Studios är en animeringsbyrå som jobbar främst med 3d-animationer. Byrån har 17 anställda i Stockholm och Söderhamn och omsatte 9,6 miljoner kronor senaste räkenskapsåret som avslutades i april 2013.
Se filmen med den nya grafiken här.
Arbetsgrupp
Block & Tackle
Producent: Michael Neithardt
Design: Ted Kotsaftis
Magoo 3d studios
Producent: Henrik Jernberg
3D Animation & Compositing: Andreas Östlund, Henrik Sandberg, Martin Larsson, Pär Wahlund