Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Svenska Spel väljer Omnicom

Nu är Svenska Spels mediebyråupphandling klar. Omnicom tar hem uppdraget – som gäller 300 mediemiljoner årligen.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 05 September 2012, 05:28
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:12

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelOmnicomCarat

Enligt tilldelningsbeslutet vann Omnicom avtalet i konkurrens mot Carat Sverige, PMI Initiative Universal Media, Mediacommunications Sverige i Stockholm och Starcom Sweden.

Svenska spel investerade närmare 300 miljoner kronor brutto i medier förra året, enligt Sifo Reklammätningar.

Upphandlingen gäller bland annat mediestrategi och taktisk medieplanering.

Av tilldelningsbeslutet framgår att Omnicom erhöll de lägsta poängen för utvärderingskriterierna, men också det lägsta utvärderingspriset. Bland utvärderingskriterierna ingick ett fiktivt uppdrag för Oddset och skuggköp av 60 tv-kampanjer.

Omnicoms utvärderingspris hamnade på 8,4 miljoner kronor, vilket är nästan 3 miljoner lägre än det näst lägsta priset. Detta stod PMI Initiative Universal Media för med 11,5 miljoner kronor.

Johan Tissel, Svenska Spels presschef, säger att företaget inte kan uttala sig om upphandlingen.

– Tilldelningsbeslutet har meddelats, men i övrigt pågår fortfarande processen, säger han till dagensmedia.se.

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelOmnicomCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.