Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Svenska Institutet upphandlar pr-tjänster

Publicerad: 9 Oktober 2013, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

UPPDATERAD. Svenska Institutet har gått ut i en offentlig upphandling av strategiska internationella pr-tjänster, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Svenska Institutet

Tillsammans med Visit Sweden ligger Svenska Institutet bland annat bakom den hyllade kampanjen Curators of Sweden.

Nu går Svenska Institutet ut i en upphandling för strategiska internationella pr-tjänster.

Samtidigt ska myndigheten också upphandla tjänster för videoproduktion inom ramen för Svenska Institutets "Media Room".

"Idéer och uppslag ska kunna förverkligas främst genom produktion av rörlig bild som sedan anbudsgivaren ska bistå med att distribuera främst i SI:s Media Room men även i andra digitala kanaler", står det i anbudsbeskrivningen.

Bakgrunden till upphandlingsområdet är bland annat den ökande efterfrågan hos utländska medier på rörligt bildmaterial från Sverige. Det nya medielandskapet gör också att en traditionell och printfokuserad kommunikationsstrategi inte räcker till.

Rörligt bildmaterial blir därför den gemensamma nämnaren för att nå ut i alla kanaler, enligt upphandlingsunderlaget.

"Allmänt rörligt bildmaterial kan beskrivas som innehåll som inte har en nyhetsvinkel i sig och som liknar stockshots av svenska städer, landskap eller traditioner. Materialet ska produceras och publiceras men inget aktivt PR-arbete krävs: materialet är tillgängligt till medierna som söker rörlig bild oftast för att komplettera sina egna produktioner."

Svenska Institutet ska teckna avtal med en byrå som kommer att ha helhetsansvaret för samtliga tjänster. Myndigheten samarbetar i dag med Creo Media Group, som alltså riskerar att tappa uppdraget.

Upphandlingen påbörjades i dag sista datum för att lämna in anbud är den 30 oktober.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Svenska Institutet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.