måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Svensk byrå gör om baltisk juice

Publicerad: 21 februari 2012, 12:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Svenska byrån Krux kammade hem pitchen för att göra om baltiska Cidos juiceförpackningar. Inom några veckor syns resultatet i butiker i Baltikum.


RL

Rebecka Lindberg


– Det är första gången vi har en internationell kund, säger Kurx vd Jens Mårtensson till dagensmedia.se.

Svenskarna vann pitchen mot byråer från Tyskland och Polen.

– Jag tror dels att de uppskattar vår design men också att vi kan tetrapack-processen. Vi vet hur färgerna ska kalibreras och vad som går att trycka, säger Jens Mårtensson.

Det var Cido som tog kontakt med Krux efter att ha fått ett tips från en av Skandinaviens största förpackningstillverkare.

– Det var jätteroligt att bli rekommenderade, säger Jens Mårtensson.

Tidigare har Krux jobbat med svenska kunder på internationella marknader. Men det här är deras första helt internationella uppdrag, vilket gör att de får tänka lite annorlunda.

– Vi har gjort studiebesök i Riga och gått omkring i affärerna. De är mer färg och form, medan vi i Sverige är lite mer svart-vita, säger Jens Mårtensson.

Cido som är Baltikums största juice- och läsktillverkare finns i Lettland, Estland och Litauen.

– Estland och Litauen har lika stor kulturella och språkliga skillnader som Sverige och Finland, säger Jens Mårtensson.

Till att börja med har de skrivit kontrakt för ett år och framåt, men båda partnerna är enligt Jens Mårtensson inställda på en förlängning.

– Vi tror mycket på långsiktig kommunikation är bra kommunikation. De har redan börjat fråga oss om vi kan göra öletiketter med, säger han.

Arbetsgrupp:

Jens Mårtensson, account manager

Mathias Gabrielsson, projektledare

Annelie Jönsson, designer

Anna Drejing-Carroll, designer

Niclas Lundmark, 3D

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev