Byråer
Svensk byrå bakom brittisk viralsuccé
Publicerad: 10 februari 2012, 14:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33
Svenska webbyrån Helpful Strangers brittiska vindkraftskampanj har fått snabb spridning på Youtube och Facebook.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Filmen, som setts av nästan en halv miljon personer på två dagar, visar en rad fabriker och skorstenar, med mänskliga drag, som rasar ihop för att ersättas av vindkraftverk.
Avsändare är brittiska elbolaget Ecoctricity och budskapet är "Dump the big six".
– I Storbritannien har folk tröttnat på "the big six", de stora elbolagen, på grund av oetisk el, komplexa fakturor, dålig kundtjänst och inga investeringar i grön energi, säger Fredrick Avén på Helpful Strangers, som har gjort filmen tillsammans med brittiska Man + Hatchet.
Idén till filmen kom från ett gammalt klipp där ett rasande torn fått mänskliga drag.
– Tanken är att man "gör slut" med det gamla och tittar framåt, åt grön el, säger Fredrick Avén.
Förutom den virala filmen har Helpful Strangers varit med och tagit fram en Facebook-kampanj på samma tema, där besökarna får göra slut med sina gamla elbolag.
Agentur: Man+Hatchet
Produktion: Man+Hatcher / Helpful Strangers
Regissör: Fredrick Avén (Helpful Strangers)
Karaktärsdesign: Helpful Strangers