Svagt år för Sverige i Cannes Lions

2018-06-21 11:08  

CANNES LIONS 2018. Det ser ut att bli ett riktigt magert år för de svenska byråerna.

Reklamtävlingen Cannes Lions börjar lida mot sitt slut. Med bara tre guld, två silver och ett bronslejon hittills för de svenska byråerna kan man konstatera att Sverige går mot ett rekordlågt vinstår. Resultatet är inte direkt givande med tanke på att byråerna lägger miljonbelopp på att skicka in sina bidrag.

Även förra året var ett svagt år för Sverige, då kammade de svenska byråerna bara hem 21 lejon.

Hittills är det Åkestam Holst som står för majoriteten av lejonen med två guldlejon för "Ikea pee ad" och silverlejon för "Don't slip away" och "Irresistibly pointless trueview ads" för Ikea. Åkestam Holst har även vunnit ett guldlejon för "The voice of change" för Garbergs.

Forsman & Bodenfors har tilldelats brons för kampanjfilmen "Moments" för Volvo Cars.

Ikväll torsdag presenteras vinnarna i kategorierna: Product Design, Creative Data, Innovation, Social & Influencer, PR, Direct och Media. De svenska byråerna har vinstchanser i alla kategorier förutom Creative Data och Social & Influencer.

Under fredagen presenteras vinnarna i Film, Sustainable Development Goals, Glass, Titanium, Creative Effectiveness och Grand Prix for good där de svenska byråerna har vinstchans i de två förstnämnda kategorierna.

Vinsterna hittills:

  Brons Silver  Guld
Radio & Audio     Åkestam Holst/”The voice of change”/Europride 2018
Print & Publishing     2 x Åkestam Holst/”Ikea pee ad”/Ikea
Film Craft F&B/”Moments”/Volvo Cars    
Entertainment   Åkestam Holst/"Irresistibly pointless trueview ads"/Ikea
Industry Craft   Åkestam Holst/"Don't slip away"/Ikea  

 

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt