Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Superkreatör lämnar F&B för USA

Publicerad: 18 September 2018, 05:59
Uppdaterad: 18 September 2018, 06:02

"Den största skillnaden jag upplevt hittills är hierarkierna", säger Gustav Johansson.

Kreatören och copwritern Gustav Johansson lämnar Forsman & Bodenfors för Goodby Silverstein & Partners. "USA har alltid varit lite av en dröm", säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Gustav Johansson, copywriter och kreatör på Forsman & Bodenfors, lämnar byrån för att flytta till San Francisco och börja arbeta på byrån Goodby Silverstein & Partners istället.

Gustav Johansson kom till Forsman & Bodenfors 2016 och under sin tid på byrån har han varit med och tagit fram flera av Volvos hyllade och prisade reklamfilmer.

Han ligger bland annat bakom "Volvo Moments", "The get away car" för Volvo V90CC som belönats med Grand Prix i LIA samt "Volvo things" som vunnit pris i Clio och Shots Awards. Förutom reklamfilmer för Volvo har han även tagit fram kampanjer för Semcon, däribland "The internet of shit song".

Vad fick dig att tacka ja till jobbet i San Francisco?

– Det började faktiskt med att min fru fick ett erbjudande om att fortsätta sin forskning inom astma och allergi på UCSF. Vi insåg ganska snabbt att distansförhållande över Atlanten inte lät så kul. Så när jag fick möjligheten att börja jobba för GSP var det inte särskilt svårt att tacka ja. GSP är en legendarisk byrå i en fantastisk stad. Rich och Jeff är fantastiska ledare. Och USA har alltid varit lite av en dröm.

Även om Gustav Johansson bara varit på byrån i två veckor så har han redan hunnit varit med på flera intressanta briefer. Redan första dagen fick han sin första brief. Han berättar att byrån vunnit flera stora konton den senaste tiden, bland annat för BMW och Pepsi.

Vad tar du med dig för lärdomar och kunskaper från din tid på Forman & Bodenfors?

– Jag älskar Forsman och Bodenfors. Arbetssättet, kulturen, människorna. Jag lärde mig så oerhört mycket där – både om yrket och mig själv. Att få ta så mycket ansvar för så stora uppgifter och konton är väldigt utvecklande.

Vad tror du kommer vara skillnaden att jobba i USA, jämfört med Sverige?

– Den största skillnaden jag upplevt hittills är hierarkierna. Å andra sidan är jag van vid hierarkier från tiden på CP+B. Det är helt enkelt fler personer som behöver få se och tycka om en idé innan den visas för kund. Många pratar också om tiden det tar att få ut ett projekt. Men, och det här kanske jag får äta upp senare, jag har svårt att tro att projekten här skulle ta längre tid än de globala projekt vi gjorde på F&B.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.