Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Succéåret för Åkestam Holst fortsätter

Publicerad: 4 December 2017, 10:25
Uppdaterad: 4 December 2017, 13:45

Foto: Niklas Palmklint

Efter Cannes Lions och Grand Prix i Eurobest fortsätter prisregnet över reklambyrån Åkestam Holst. Nu utser den amerikanska branschtidningen Adweek byrån till årets bästa internationella byrå.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Åkestam Holst har haft ett succéår. Priser efter priser har delats ut till reklambyrån som bland annat ligger bakom Ikeas kommunikationskoncept "Där livet händer". Reklambyrån vann bland annat flest svenska priser i tävlingen Cannes Lions.  Nu fortsätter framgångarna när byrån tilldelas utmärkelsen International Agency of the Year av den amerikanska branschtidningen Adweek.

Petronella Panérus, vd på Åkestam Holst, ser en kombination av kreativ talang och strategisk metod som byråns styrkor.

– Förutom att vi har en fantastisk mix av unga talanger och erfarna reklammakare, så har vi ett strategiskt arbetssätt som skapar både resultat och trygghet för våra kunder.  Sen är vi väldigt glada att Åkestam Holts filosofi  - en mer human kultur och en tro på att kreativ kommunikation kan vara en positiv kraft i samhället - fortsätter visa sig vara ett framgångsrecept, säger Petronella Panérus till Dagens Media.

Vad betyder det här priset för er och branschen i stort?

– Det är en fantastisk bekräftelse för oss och våra kunder, men också en signal om hur högt svensk kreativitet värderas i världen. Det gör att fler ögon internationellt riktas mot Sverige, vilket vi tror är bra för hela branschen. Och fastän mycket är ett resultat av vårt fantastiskt lagarbete, så måste Magnus Jakobssons insats som kreativ chef verkligen lyftas fram. Han har hjälpt oss få ut det mesta och bästa av de som jobbar här på Åkestam Holst.

Framgångsreceptet är, enligt Petronella Panérus, att jobba länge med sina kunder och utveckla en relation med långsiktiga koncept, där kommunikationen bygger på affärsförståelse, vilka drivkrafter som påverkar kunderna och kreativa tankar som kan utvecklas och ebba ut i stora saker över tid.

Ni har haft ett bra år. Hur ska ni kunna bräcka det här i framtiden?

– Genom att fortsätta utmana normen för vad kreativa kommunikation och reklam kan vara, och skapa långsiktiga koncept och resultat för ännu fler kunder. Vi firar 20 år nästa år, och vi har tagit oss dit vi är tack vare att vi tänker långsiktigt. Värdet av det kommer bara bli tydligare ju längre vi håller på.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.