Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Strategin är i fokus”

Publicerad: 7 Mars 2012, 12:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Den tidigare Häger Fredlund-vd:n Pierre Kalmenstam driver sedan ett år tillbaka det egna bolaget Human Behavior Communications. Dagensmedia.se tar ett snack med honom för att ta reda på hur det första året varit.


Pierre Kalmenstam lämnade i mars 2011 Häger Fredlund. Där började han som projektledare två år tidigare. Dessförinnan var han delägare i 1.1.3 (numera Digitas).

– Redan 2008 hade jag tänkt starta eget, men så kom finanskrisen i vägen. Så när Häger Fredlunds delägare bestämde sig för att gå skilda vägar för ett år sedan så kände jag att det var nu eller aldrig, säger Pierre Kalmenstam.

I april förra året registrerades det nya bolaget, och sedan dess har Pierre Kalmenstam också haft uppdrag inom strategi och planning. Han har inga anställda.

– Mina uppdrag bygger på samarbeten med företag och kommunikationsbyråer. Byråer som jag blir anlitad av kanske inte har min kompetens tillgänglig och för företagens del handlar det ofta om att man är på väg att inleda en förändringsprocess.

I skrivande stund har Human Behavior fem uppdrag, varav tre uppdragsgivare är byråer.

Pierre Kalmenstam har dock valt att hålla uppdragsgivarna hemliga.

– Det här är en sådan liten värld och jag känner att kunderna behöver kunna lita på att de kan prata med mig konfidentiellt. Byråerna som jag jobbar med kanske pitchar mot varandra till exempel.

Hur känns det att vara sin egen?

– Det känns jättekul och just nu fungerar det väldigt bra. Men jag är ödmjuk eftersom det bara är första året.

Pierre Kalmenstam räknar med en omsättning på 1-1,3 miljoner kronor under det första räkenskapsåret som omfattar 18 månader.

– Jag har kunnat fakturera varje månad sedan starten, men däremot tar jag inte ut så mycket i lön. Det blir ju en del uppstartskostnader och det är bra med en buffert i bolaget.

Några planer på att anställa?

– Det vet jag inte än. Att jobba med strategi är i fokus, inte att anställa kreatörer och bli en kommunikationsbyrå. Min bild är att kunderna vill hitta friare sätt att få ihop sin arbetsgrupp.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.