Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Störst tillväxt hos mediebyråerna

Mediebyråer och digitala byråer hade störst tillväxt i branschen under förra året. Det visar Komms årliga branschanalys.


Publicerad 2012-11-14 14:30
Uppdaterad 2015-12-06 14:04

Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråer

Dela artikeln:

Kommunikationsbyråerna har nu tagit igen tappet från 2009, visar rapporten. Tillsammans har de 196 byråerna i undersökningen vuxit med i snitt 9 (5,8) procent i byråintäkt och 3,5 (10,4) procent i omsättning, jämfört med 2010.

Men samtidigt minskade produktiviteten förra året till följd av att antalet anställda ökade. Byråintäkten per anställd gick ner till 1,062 (1,077) miljoner kronor, samtidigt som antalet anställda ökade med 11,3 (2,5) procent.

Högst byråintäkt hade de största byråerna med över 50 anställda, 1,092 miljoner kronor, följda av byråer med 10–19 anställda på 1,080 miljoner kronor. Byråer med 20–49 anställda hade en byråintäkt på 1,058 miljoner kronor och de minsta byråerna hamnade strax under en miljon kronor.

Allra bäst gick det för mediebyråer och digitala byråer som växte med 22 procent. Därefter följer eventbyråer och produktionsbyråer som växte med 15 procent. Reklambyråerna hade en tillväxt på 4 procent.

Mer om undersökningen

Undersökningen bygger på en mejlad enkät som skickades ut i april 2012 till 1100 byråer. Totalt svarade 242 byråer, fem fler än förra året. Av dessa lämnade 196 även siffror 2010, och utgör alltså det underlag som jämförelsen baseras på.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.