Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Storslam i direct för Åkestam Holst

Publicerad: 20 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Hälften av de tolv svenska nomineringarna i direct gav lejon. Åkestam Holst fick klart flest.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011Åkestam Holst

Åkestam Holst hade störst vinstchans av de svenska byråerna med sina fem nomineringar.

Fyra av dem omvandlades till lejon, varav tre gick till kampanjer för Posten. Det blev två silver och ett brons för ”Ljudet av grönt” och brons för ”Levande julkort”. Byrån fick ytterligare ett silver för den uppmärksammade ”Human Jukebox” för Pause Ljud & Bild.

Lotta Mellgren, cd på Ester, var svensk representant i direct-juryn.

Dagensmedia.se fångar henne strax innan hon flyger hem till Sverige.

– Många jobb överraskade och stack ut medan andra inte höll någon bra kvalitet alls. Vi hade omkring 1800 bidrag i år vilket är mest hittills, så det var ett hårt men spännande jobb från åtta på morgonen till halv elva på kvällen, säger hon.

Det tuffa juryarbetet resulterade också i full pott för Forsman & Bodenfors. Byrån fick två brons för sina två nomineringar ”Skicka ett meddelande till framtiden”, för AMF, och ”The Promise Keeper”, för Reebook.

Direct-juryns ordförande Alexander Shill på Serviceplan Group gav juryn en guldkula som utgångspunkt i arbetet.

– Det fanns flera jobb som gjorde allt rätt och använde rätt kanaler, men inte lyckades beröra oss tillräckligt. Vi letade efter emotionella kampanjer som går rakt in i hjärtat, säger han och håller upp kulan.

Det gjorde definitivt grand prix-vinnaren som resulterade i en enhällig jury så när som på en person. Det var rumänska ”American Rom”, signerad McCann Erickson i Bukarest, som kammade hem sitt andra grand prix hittils i årets Cannes Lions. Kampanjen belönades med samma pris i promo-kategorin.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev