Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Stormöte på Spoon om personalförändringar

Enligt uppgift till Dagens Media planerar contentbyrån Spoon neddragningar.


Publicerad 2015-11-06 07:04
Uppdaterad 2015-12-06 20:23

Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:

Bonniers contentjätte Spoon omsatte 217 miljoner kronor under 2014 och gjorde ett rörelseresultat på 11,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 225 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 20,8 miljoner kronor 2013.

Byrån upplevde ett tydligt vinsttapp – vilket förklarades med att byråns intäkter spridits ut på utländska bolag.

Enligt uppgift till Dagens Media planerar Spoon nu förändringar i personalstyrkan. Flera uppgiftslämnare hävdar att det handlar om förändringar gällande ad-tjänsterna.

I dagsläget jobbar totalt ett 20-tal medarbetare på Spoon som art directors, enligt contentbyråns sajt, varav merparten tillhör Stockholmskontoret.

Enligt uppgift till Dagens Media handlar den kommande förändringen bland annat om en nedbemanning på ad-sidan.

Dagens Media har under fredagsmorgonen sökt Anders Ribba, vd för Spoon, som i nuläget inte vill kommentera "spekulationer" med hänvisning till att personalen ännu inte har informerats.

Personalen har kallats till ett informationsmöte klockan 10:00 på fredagsförmiddagen. Enligt Dagens Medias uppgiftslämnare ska fackliga förhandlingar inledas inom kort.

Anders Ribba har bett att få återkomma med kommentarer efter personalinformationen.

– Jag pratar gärna med dig direkt efter informationen, skriver Anders Ribba i ett sms till Dagens Media.

Dagens Media har även varit i kontakt med Spoons vice vd Peter Mohlin, som inte vill kommentera uppgifterna.

– Jag hänvisar alla frågor till Anders Ribba, säger han.

Spoon jobbar med att skapa innehåll för bland annat magasin, sajter, appar och rörlig bild för sina uppdragsgivare. Bland kunderna finns Volvo Trucks, Kia Motors och Taxi Stockholm.

Spoon köpte nyligen, tillsammans med norska Bonnier Media, den norska contentbyrån Teft. Det nya bolaget fick namnet Spoon Norge och beräknades bestå av 18 anställda och ska ha en förväntad omsättning på drygt 30 miljoner norska kronor 2016.

Uppdatering:

Efter mötet berättade Anders Ribba för Dagens Media att Spoon ska outsourca sin printrelaterade formgivning. I dagsläget är det oklart hur många tjänster som berörs.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.