Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Stenström Red Cell går i graven

Publicerad: 8 Augusti 2013, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Tappet av största kunden Audi fick omsättningen att rasa och ekonomin att vackla. Nu avvecklas WPP:s reklambyrå Stenström Red Cell.


Ämnen i artikeln:

IngoStenström Red CellGarbergs

Under 2012 backade reklambyrån Stenström Red Cells omsättning till 9,8 (15,3) miljoner kronor. Det är en minskning med 36 procent jämfört med 2011.

Byråintäkten minskade ännu mer – med 40 procent, från 9,5 till 5,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 1,3 (-9,8) miljoner kronor.

"Minskningen av omsättningen, som framför allt berodde på förlusten av byråns största kund under hösten 2011, vilket gjorde att man var tvungen att anpassa verksamheten till rådande omständigheter om att minska kostnaderna, framför allt personalkostnaderna", skriver Stenström Red Cell i bokslutet över 2012.

Under senare delen av 2011 tappade Stenström Red Cell storkunden Audi till Åkestam Holst. Mot slutet av 2012 gick Stenström Red Cells kund ST1 dessutom ut i en pitch, som i år vanns av Garbergs.

I bokslutet framgår att Stenström Red Cell nu ska upphöra.

"Fokus under 2013 kommer att ligga på att avvecka verksamheten", skriver byrån.

När Dagens Media når Stenström Red Cells ekonomichef Ylva Åslund berättar hon att byråns verksamhet integrerats med Ingo, som är en systerbyrå inom WPP-nätverket.

– Det började med att vi flyttade över till deras lokaler. Sen blev det mer och mer. Fördelen är att vi kan använda resurser på ett annat sätt, säger Ylva Åslund till Dagens Media.

Hur länge bolaget Stentröm Red Cell kommer att finnas kvar kan hon inte svara på.

– Verksamheten kommer inte vara särskilt stor i år. Vi har jobbat litegrann med kunderna Smör och Bregott, men det kommer inte att bli någon fortsättning på det heller.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.