Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Statliga Swedavia på byråjakt

Publicerad: 25 Juni 2012, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

40 miljoner kronor står på spel när Swediavia, som äger och driver 11 svenska flygplatser, upphandlar kommunikationstjänster, kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

Swedavia

Swedavia driver bland andra Arlanda, Bromma Airport, Landvetter i Göteborg och Malmö Airport. Nyligen tog den statliga koncernen fram en helt ny varumärkesstrategi och ett nytt målgruppstänk i samarbete med Lynxeye.

Nu går koncernen alltså ut i en stor kommunikationsupphandling. Förutom medie- samt reklambyrå ska också tjänster inom event, marknads-pr och strategisk design i fysisk miljö upphandlas.

– Det här är en ansats vi gör utifrån det att vi bolagiserades för två år sedan. Vi har byggt upp en helt ny organisation som handlar om att sätta kunden i fokus. Det är också uppdraget för byråerna, att fortsätta utveckla vår kommunikation gentemot kunderna, säger Swedavias marknadsdirektör Michael Persson-Gripkow till dagensmedia.se.

Kommunikationsarbetet rör inte bara Swedavia utan också de flygplatser som bolaget driver.

– Vi genomför omfattande investeringar i våra flygplatser och de kommer också att kunna dra fördel av att jobba med de byråer som ska leda det här arbetet vidare.

Avtalen, som tillsammans är värda ca 40 miljoner kronor, är på två år med en möjlig förlängning på ytterligare två år. Senast i januari ska nya byråer vara på plats.

Bland Swedavias nuvarande byråpartners finns Starcom, reklambyrån Fältman & Malmén och MCI som arbetar med events.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Swedavia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.