Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Statkraft till Hilanders

Publicerad: 13 September 2010, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Statkraft har efter en pitch valt att ta in reklambyrån Hilanders.


Ämnen i artikeln:

Hilanders

En handfull byråer ingick i pitchen. Statkraft har tidigare inte haft någon byrån på den svenska marknaden.

– Statkraft jobbar mycket med att utveckla vindkraften och vill öka andelen förnybar energi i produktionsledet, men de har inte varit så synliga på den svenska marknaden. Nu vill de ta nästa steg och bli mer synliga, säger Rickard Bäcklin, strateg och projektledare på Hilanders.

Statkraft är Sveriges fjärde största elproducent. I pitchen ingick att ta fram hur varumärket kunde lanseras i Sverige.

– De har gjort ett bra förarbete i Norge där de har satt begreppet ren energi, vilket vi utgick ifrån. Vi har tittat på förutsättningarna på den svenska marknaden och utvärderat hur man tydligt får ut budskapet, samt gett förslag till budskap.

Nästa steg blir att förfina kommunikationsplattformen och det kreativa budskapet.

Hilanders jobbade tidigare med Eon, men då bolaget gick ut i en pitch för drygt ett år sedan valde Hilanders att inte delta. Hilanders ansvarade bland annat för Sydkrafts varumärkesbyte till Eon.

Hur stor kund blir Statkraft?

– Vi hoppas naturligtvis att det blir en stor kund. Branschen som sådan är intressant och Statkraft har ett rent och rakt erbjudande som vi tycker är befriande.

Arbetsgrupp

Ulf Strömqvist (strateg), Rickard Bäcklin (strateg och projektledare), Martin Stadhammar (copy), Sten Åkerblom (AD), Cajsa Westrup (produktionsledare) och Olle Hellström (grafisk formgivare).

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Hilanders

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev