Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Staten i jätteupphandling – 360 mediemiljoner i potten

Publicerad: 10 September 2013, 12:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Dagens Media kan berätta att Statens inköpscentral river upp det gamla ramavtalet för mediebyråtjänster och gör plats för en ny modell.


Statens inköpscentral, som sorterar under Kammarkollegiet, har hand om upphandlingsverksamheten för alla statliga myndigheter i Sverige. Nu upphandlar man ett ramavtal för medieförmedlingstjänster.

Tidigare delades uppdragen upp i strategiska och taktiska tjänster. De fyra byråerna Timecut, Vizeum, Carat och Nova Kommunikation delade på uppdraget som löpte ut i våras.

  – Det var inte självklart vad som var vad. Nu vill man göra det tydligare och mera användarvänligt, säger Anna-Maria Norström vid Statens inköpscentral till Dagens Media.

Nu river man upp den gamla uppdelningen och ger plats åt en ny modell. Tjänsterna delas upp i tre områden:

• Platsannonser och kungörelser i print och digitalt,

• Informations- och annonskampanjer.

• Annonseringsverktyg.

Statens inköpscentral uppskattar volymen på ramavtalet till cirka 180 miljoner kronor om året. Sammanlagt kommer som mest nio byråer att tilldelas uppdragen.

De mediebyråer som är intresserade av att delta i upphandlingen uppmanas att skicka in sina anbud elektroniskt via Statens inköpscentrals digitala upphandlingsverktyg innan den 15 oktober.

Det är ännu oklart hur många anbud som kommit in. Enligt Anna-Maria Norström beräknas tilldelningsbesluten delges under det fjärde kvartalet i år.

Ramavtalet gäller under två års tid och upphör därefter utan uppsägningstid.

I samband med den förra upphandlingen 2009 berättade Dagens Media om de många turer som föregått avtalet.

Då sköttes upphandlingen för samtliga regeringens statliga myndigheter av Rikspolisstyrelsen och fick göras om tre gånger. Den första gången var 2006, då mediebyråduon Meko/Bizkit överklagade valet av Promedia. Två år senare gjordes den om igen då man kom fram till att underlaget inte varit tillräckligt tydligt.

I maj 2012 löpte avtalet med Promedia ut. Övriga byråer fick förlängt fram till i våras.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.