"Staten förlorar hundratals miljoner"

2010-07-09 16:47  

Statliga bolag och myndigheter struntar i att använda mediebyråer vid medieköp, vilket kostar hundratals miljoner i bortslösade skattepengar. Samtidigt bryter fler av dem mot lagen.

Det framgår av en undersökning som Nowa Kommunikation, en av de byråer som har avtal med staten, genomfört i samarbete med en frilansjournalist.

”Just medieköp verkar ha fått ett carte blanche (frikort) i myndigheternas ögon vad det gäller att använda skattemedel med förnuft”, skriver Nowa i rapporten.

Det var i mars 2009 som statens jätteupphandling om mediebyråtjänster avgjordes. En process som på grund av överklagan och omstarter tog flera år. Fem byråer fick då ramavtal för att sköta medieköpen åt 450 bolag och myndigheter. Tillsammans uppgick deras medieköp till knappt 3 miljarder kronor förra året.

– Men vi märkte att det gjordes få avrop. Vi kontaktade myndigheterna för att se om det fanns en undersökning om hur man använde ramavtalen, men det fanns inte. Så vi gjorde en egen, säger Anders Wallqvist, Nowas vice vd.

145 bolag och myndigheter svarade på Nowas enkät. Två av tre använder inte ramavtalet – och 20 procent visste inte ens om att de omfattades av det.

– 107 stycken köper utrymme direkt från medierna och det är inget brott, utom möjligen ett moraliskt, eftersom man inte uppnår bästa möjliga rabatter. Det säger sig självt att man får bättre priser om man använder någon som köper mycket och som är van förhandlare, säger Anders Wallqvist.

Enligt hans beräkningar förlorar staten runt 300 miljoner kronor per år på att inte anlita mediebyråer, på grund av uteblivna rabatter.

Andra myndigheter anlitar mediebyråer som står utanför avtalet. Det kan handla om byråer som myndigheten upphandlat själv eller samarbeten som pågått sedan tidigare och förlängts, istället för att använda det nya avtalet. Och det, däremot, är olagligt.

I andra fall låter myndigheterna andra typer av byråer, som reklam- eller webbyråer, sköta medieköpen. Transportstyrelsen, vars mediebudget uppgick till 3 miljoner förra året, skriver i enkätsvaret:

"Vi har en reklambyrå som hjälpt oss detta första år. Mediebyrårerna som finns i de statliga avtalen är såkert något som vi kommer att anlita och jobba mer med framöver".

Att låta reklambyråer köpa media är endast tillåtet om det finns specificerat i avtalet mellan parterna, menar Anders Wallqvist.

Hur ser du på det här?

– Som egen företagare är det tråkigt när man varit med i en lång upphandling och så har det inte gett någon utväxling. Men det är kanske ännu tråkigare att man slösar med skattepengar. Annonsköp är ju bara en liten del av statens verksamhet. Hur ser det ut på andra ställen? Det vet man inte.

Enligt undersökningen är Promedia, en byrå som fick mycket kritik för att dumpa priser i samband med upphandlingen, den överlägset mest anlitade mediebyrån, med uppdrag från 26 bolag och myndigheter.

Timecut och Carat är tvåa och trea, med 10 respektive 9 uppdrag. Nowa har två medan Vizeum har fyra. ”Övriga” uppgår till 8.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Transportstyrelsen, som bett att få återkomma med kommentarer.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt