Byråer
Starkt uppåt för Mediacom
Publicerad: 5 juli 2011, 10:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:05
Mediebyrån Mediacom gick som tåget förra året, enligt bokslutet för 2010.
Ämnen i artikeln:
MediacomMS
Martin Schori
Omsättningen för Stockholmskontoret uppgick till 960 miljoner kronor under förra året, en ökning med 30 procent jämfört med året före. Av det var 890 miljoner medieköp för kundernas räkning.
Trots att personalkostnaderna ökade med 7 miljoner kronor förbättrades rörelseresultatet, från 4 miljoner till 7,2 miljoner.
Antalet anställda ökade från 53 till 62.
Även Göteborgskontoret ökade omsättningen, från 146 miljoner till 180 miljoner kronor. Dessutom vändes ett negativt rörelseresultat på 150 000 kronor till en vinst på 2,5 miljoner, mycket på grund av minskade personalkostnader.
Totalt omsatte Mediacoms kontor 1,1 miljarder kronor förra året – och susade därmed förbi systerbyrån Mindshare i storlek.
Mediacom rankades nyligen av Recma som den mest konkurrenskraftiga mediebyrån i svenska pitcher förra året.
Group M-byrån fick betyget ”A” av det franska bolaget, som kartlägger mediebyråernas aktiviteter i världen.
Under året lyckades byrån försvara kunder som Findus, Electronic Arts och Husqvarna i pitcher mot andra byråer. Samtidigt vann Mediacom kunder som Tradera, Din Bil Syd och Bayer.