Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Starkt år för Essen International

Publicerad: 11 Mars 2015, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Omsättningen, byråintäkten och resultatet – allt ökade för Essen International under 2014.


Den oberoende design- och varumärkesbyrån Essen International kan se tillbaka på ett starkt 2014.

Nettoomsättningen uppgick till 42 miljoner kronor, en ökning med 15 procent jämfört med 2013, och byråintäkten ökade med 10 procent till 36 miljoner kronor.

Rörelseresultatet efter finansnetto uppgick till 9,2 miljoner kronor, en ökning med 2 procent. Till följd av de ökade intäkterna krympte vinstmarginalen till 25 (27) procent.

– Vi är väldigt nöjda, säger vd:n Alex Holmen till Dagens Media och fortsätter:

– I det stora hela var det ett mycket bra år, vi har inte mycket att klaga på. Mest nöjda är vi med att vi hade så hög kundnöjdhet i Regis undersökning.

Under 2014 har Essen International fokuserat på fortsatt digitalisering och internationalisering. Byrån har bland annat jobbat med Gant, Postnord, Swedbank och Stockholm Business Region.

Antalet anställda uppgick till 27 (23) personer, varav 14 kvinnor och 13 män. Byråintäkten per konsult sjönk till 1,4 (1,5) miljoner kronor.

Alex Holmen bedömer att även 2015 blir ett bra år för byrån.

– Vi har alla chanser att göra ett väldigt fint år. Vi ser väldigt positivt på året, säger han.

Några nyheter på gång hos er?

– Vi är mitt i en pitchsäsong, så du får ringa mig om några veckor. Det skulle vara jätteskönt att kunna säga massa roliga saker då.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.