Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Starkt 2013 för Gullers Grupp

Publicerad: 5 Mars 2014, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

Pr-byrån Gullers grupp hade ett av byråns bästa år någonsin 2013. "Mycket tack vare kontorsflytten", säger vd:n Annika Sjöberg.


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Gulllers Grupp redovisar en arvodesintäkt på 47 miljoner kronor 2013, och en vinst före skatt på 4,5 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen är 7,8 procent.

– Det är ett av de bästa åren någonsin, säger Annika Sjöberg till Dagens Media.

Eftersom Gullers Grupp från och med i år redovisar kalenderår istället för brutet räkenskapsår, är det svårt att jämföra de senaste två årens resultat rakt av. Byråintäkten per anställd har dock ökat från 1,1 miljoner kronor 2012 till 1,4 miljoner kronor förra året.

– Förra året tappade vi en del pengar på grund av att vi flyttade. Det tog upp mycket tid vilket syntes på resultatet. Byråintäkten brukar ligga på omkring 1,3 miljoner kronor per anställd, säger Annika Sjöberg.

Så här långt ser 2014 ut att bli minst lika bra för byrån.

– Årets första nio veckor har vi sålt 50 procent mer än samma veckor förra året. Jag är mycket nöjd med vart vi är på väg, säger Annika Sjöberg.

Hon tror att flytten till nya lokaler på Birger Jarlsgatan är en del av förklaringen till att 2013 blev ett starkt år för byrån. I de nya lokalerna sitter alla medarbetare tillsammans på ett våningsplan, vilket de inte gjorde tidigare, men inte alltid på samma plats i lokalen.

– Det innebär att alla lär känna varandra bättre och kan samarbeta mer i projekten, vilket har lett till större uppdrag där byråns hela kompetens utnyttjas bättre.

Under året har dessutom nya medarbetare rekryterats.

– Vi har rekryterat på ett annat sätt än tidigare, och har knutit till oss yngre medarbetare. Dessutom har vi tagit in några nya specialister som stärker erbjudandet, säger Annika Sjöberg.

Två nya rekryteringar är hälsospecialisten Britt-Marie Lindblad som närmast kommer från byrån Narva där hon varit seniorkonsult och partner, och Matthias Samuelsson, tidigare ansvarig för den interna kommunikationen på Ersta diakoni och innan dess kommunikationschef på Karolinska Institutet.

Ytterligare fyra personer är på väg in, enligt Annika Sjöberg.

Ett par nya stora kunder under 2013, däribland Arla och ett försäkringsbolag, bidrog till resultatet.

– Men framför allt beror det på större uppdrag från befintliga kunder.

 

 

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev