Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stark månad för radio

Publicerad: 7 Juni 2016, 09:54
Uppdaterad: 7 Juni 2016, 09:58

Reklamköpen i radio ökade med 34,3 procent i maj.


Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar fortsätter att öka. Under april ökade investeringar med 3,3 procent, jämfört med samma period föregående år. Under maj ökade investeringarna med 10,3 procent.

En anledning till ökningen kan vara icke periodiserad data eftersom maj 2016 hade ytterligare en faktureringsdag jämfört med förra året.

Den mediekategori som ökade mest under maj, utan hänsyn till den extra faktureringsdagen var radio. Radio visade på en tillväxt med 34,3 procent jämfört med samma period förra året.

– Mediekategorin radio når mycket höga nivåer i maj, 37 miljoner kronor är den högsta noteringen för kategorin sedan mars 2015. Den ackumulerade ökningen ligger nu på 12,6 procent, endast internet har en högre ackumulerad tillväxt. Det är tydligt att radio växer sig allt starkare, både som kompletterande media men också som huvudmedia, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Flera annonsörer har radio som en bärande kanal, som används kontinuerligt över tid eller i enskilda kampanjer. Flertalet mätningar visar också att radio bygger erinran effektivt, och annonsörer ökar därför sin närvaro i mediet.

Andra mediekategorier som ökade under maj 2016 är utomhus, tv, internet och bio. Totalt förmedlades under maj över 1,3 miljarder kronor.

Mediekategorin DR/Annonsblad var den kategori som backade mest, med 39,3 procent, jämfört med samma period föregående år. Andra mediekategorier som hade en negativ tillväxt under maj var fackpress, kvällspress, dagspress storstad, sök, populärpress och landsortspress.

– Ökningen för internet är mindre än för TV, radio och utomhus. Trots en extra faktureringsdag ligger internet kvar på samma nivå som i april. Internet får därmed anses ha en svagare månad än förväntat, och traditionella massmedier en starkare. Nedgången för print fortsätter, men mattades av i maj. Nedgång i maj var 10 procent - en bättre siffra än på lång tid. Den ackumulerade nedgången för print 2015 var 15 procent - det finns därmed en tydlig trend att fallet i reklaminvesteringar i tryckta tidningar är på väg att plana ut. Framför allt lyckas mediekategorierna landsortspress och populärpress relativt bra i maj, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.