Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stark månad för medieinvesteringarna

Publicerad: 10 Maj 2016, 12:01
Uppdaterad: 10 Maj 2016, 12:15

Bio ökade mest i april och gör sin starkaste månad i Mediebyråbarometerns historia. "Antagligen tack vare att man har lyckats behålla den yngre målgruppen", säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

I mars i år tappade samtliga mediekategorier intäkter och medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med hela 22,8 procent i mars, jämfört med motsvarande period 2015.

Nu har dock medieinvesteringarna återhämtat sig, och ökade med 3,3 procent under april, jämfört med samma period föregående år.

– Det här är en ganska clean månad utan några kalenderavvikelser, vilket gör att sifforna blir säkra och går att dra slutsatser av. Vad som sticker ut är framför allt att räckviddsmedier står sig starka hos annonsörer och byråer i april, som är en kommunikationsintensiv månad, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, till Dagens Media.

Bio stora vinnaren

Månadens vinnare blev mediekategorierna bio, utomhus/trafikreklam och tv. Totalt förmedlades under april uppemot 1,3 miljarder kronor.

Mediekategorin bio ökade mest under april och uppvisar en positiv tillväxt om 26,8 procent, vilket motsvarar den näst starkaste månaden för kategorin i mediebyråbarometerns historia.

– Även om man tittar tillbaka några år står sig bio starkt, och det är antagligen tack vare att man har lyckats behålla den yngre målgruppen. Samtidigt fortsätter den äldre generationen att gå på bio med jämna mellanrum. Dessutom har bio haft många starka titlar på senaste tiden, med bland annat Star Wars som kickade igång året, fortsätter Staffan Slörner.

Bio går starkt även sett till hela året, med en ökning om 11,3 procent.

Mediekategorin utomhus/trafikreklam gjorde även en stark månad och ökade med 21,1 procent. Tv ökade 12,8 procent i april och medieinvesteringarna för tv ligger nu på samma nivå som 2014. Sammantaget backar tv med 2,9 procent.

För printkategorierna fortsätter nedgången. Printkategorin landsortspress tappar minst, fackpress och kvällspress mest.

– Visst fortsätter print att tappa, men inte i samma dramatiska tal som tidigare. Speciellt kvällspressen står sig egentligen stark just nu, eftersom att man online tar igen det man tappar i print, menar Staffan Slörner.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.