Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Starcom-veteranen Patrik Andersson till Scream

Publicerad: 12 Oktober 2015, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:26

Dagens Media kan i dag berätta att Starcom-veteranen Patrik Andersson tar över som vd och går in som delägare på Scream Skåne ihop med Anders Brändefors. "Vi ska bli minst dubbelt så stora som vi är idag", säger Patrik Andersson.


Ämnen i artikeln:

ScreamStarcom

Patrik Andersson grundade och byggde upp Starcom Malmö i 15 år innan han valde att lämna byrån vid årsskiftet i år.

Nu står det klart att han går till konkurrenten Scream, där han från den 1 januari 2016 blir vd och delägare på Scream Skåne.

– När det i början av året blev känt att jag skulle sluta på Starcom kom det intresseförfrågningar från många håll, säger Patrik Andersson till Dagens Media, och fortsätter:

– När jag fick höra hur Scream tänkte så var det helt i linje med hur min affärsplan såg ut på Starcom. Hos Scream känner jag igen mycket från den gamla Sandberg-tiden. Jag känner mig hemma i det, säger han.

Med Sandberg-tiden menas den period då Ulf Sandberg och Jens Welin startade Sandberg Media, den mediebyrå som senare blev Starcom.

Scream är idag en av få svenska mediebyråer som inte ingår i ett stort internationellt nätverk. Nu vill byrån växa sig ännu större med Patrik Anderssons hjälp. Skånebolagets omsättning, som ifjol uppgick till 111 miljoner kronor, ska minst fördubblas, liksom byråns personalstyrka.

– När jag såg nyheten om att Patrik skulle sluta på Starcom fick jag en känsla direkt. Patrik, med sin idérikedom och sitt strategiska tänk, passar inte någon annanstans än på Scream. Han har varit på fel plats i 15 år, säger Anders Brändefors, avgående vd på Scream Skåne, till Dagens Media.

I samband med att Patrik Andersson tar över som vd fortsätter Anders Brändefors på Scream Skåne som strateg och aktiv delägare.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ScreamStarcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev