Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Starcom: "Tråkigt att relationen avslutas"

Publicerad: 16 November 2012, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:03

Starcoms nordiske vd Jens Welin om att byrån tappar Kraft Foods.


Ämnen i artikeln:

Kraft FoodsStarcomAegis

Före detta Kraft Foods, Mondelez International, har utsett Aegis Media till sin nya mediebyrå för Europa.

Snackstillverkaren har tidigare jobbat med Starcom som nordisk mediebyrå. Nu förlorar således byrån uppdraget.

– Vi har haft en lång relation till Kraft Foods i Norden, vi har jobbat ihop i tio år. Både från vår sida och från kundens sida är det tråkigt att relationen avslutas. Vi har gjort mycket prisbelönt arbete för Kraft Foods och har uppfattat det som att vi har gjort ett bra jobb, så det känns tråkigt, säger Starcoms avgående nordiske vd Jens Welin till dagensmedia.se.

Samtidigt säger han att Starcom redan sedan några månader tillbaka har känt till att de tappar Kraft Foods och att byrån har arbetat med att täcka upp förlusten.

– Vi har kunnat hantera detta genom att inte ersätta de som slutat den senaste tiden. Sedan har vi vunnit nya kunder och kunnat kompensera en hel del på så sätt. Det kommer inte att bli några personalnedskärningar, säger han.

Han vill inte säga vad kundtappet innebär lönsamhetsmässigt, men säger att intäkterna nog kommer att vara opåverkade.

– Vi hamnar nog plus minus noll eller kanske lite plus. Den här typen av uppdrag kräver ju mycket resurser. Vi minskar både intäktssidan och kostnadssidan något, men har som sagt nya uppdrag som kompenserar för det.

I Mondelez International ligger varumärken som Daim, Marabou och Gevalia. Företagets juridiska namn är Kraft Foods fram till april nästa år.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kraft FoodsStarcomAegis

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.