Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Starcom rensar upp bland bolagen

Publicerad: 14 november 2011, 05:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Sammantaget fem publicis-bolag i Sverige fusioneras in i Starcom Sweden och görs om till affärsområden.


Ämnen i artikeln:

Starcom

Starcom Malmö, Zenith Optimedia, Joy Lab, I Brandning och Starcom 1.1.3 kommer inom kort att upphöra som egna bolag. Istället fusioneras de i Starcom Sweden och omvandlas till affärsområden.

– Det är ett direktiv från Publicis Group där man under flera år har försökt reducera antalet legala enheter, säger Jens Welin, Starcoms Nordenchef.

Men fusionen kommer inte att påverka hur Starcom arbetar i Sverige.

– Nej, det här är en ren administrativ åtgärd som kommer att spara lite pengar på revisionskostnader och finansiell rapportering. Alla bolagen kommer att jobba vidare som egna varumärken, även om de i praktiken då är affärsområden.

Samtidigt byter Starcom Sweden formellt namn till Vivaki Sweden, men utåt mot marknaden kommer fortfarande Starcom namnet användas.

Hur mycket pengar sparar ni på att fusionera bolagen?

– Runt 300 000 kronor om året. Det är väl inte så mycket men det är ändå pengar, men vi hade förmodligen inte gjort den här förändringen om det inte varit för Publicis påbud.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Starcom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.