Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Starcom breddar inom pr

Publicerad: 9 December 2015, 08:58
Uppdaterad: 9 December 2015, 09:43

Mediebyrån vill kombinera insatser i både köpta och förtjänade kanaler.


Ämnen i artikeln:

Starcom

Starcom Mediavest Group hamnade tidigare i år på en tredjeplats i kategorin årets mediabyrå på tävlingen Eurobest.

Nu utökar de sin satsning på "experience content" ytterligare. Mediebyrån menar att det fortfarande finns arenor som ingen äger och där både köpta, egna och förtjänade kanaler kan skapa relevant innehåll för kunderna.

–Det går bra nu, vi gör många spännande jobb och har under året vunnit en massa roliga kunder, vi har också stärkt och breddat vårt erbjudande och har nu inkluderat pr-kompetens i experience content-teamet. Den betyder kort och gott att vi ytterligare kan förstärka våra kunders kommunikationsinsatser genom att kombinera köpt media med förtjänad media via pr, säger Jonas Dahlquist, vd för Starcom till Dagens Media.

Starcom Sverige har som målsättning att 20 procent av intäkterna ska komma från "experience content" 2017.

– Vi har alltid haft som ambition att skapa meningsfulla upplevelser för konsumenterna. Tidigare skedde detta främst genom köpt media, men för att nå konsumenterna på deras villkor krävs att vi aktiverar oss på fler sätt. Givet det breddade medielandskapet och förändrade konsumentbeteendet har våra kunder större behov av att skapa aktiviteter, främst sina egna – men även i förtjänade kanaler och där söker fler och fler av våra kunder vår hjälp.

Vad tror du kommer hända framåt?

– Jag tror att vi kommer att se en större branschglidning framåt. Ett viktigt skäl till detta är att det mesta kommer att kunna styras i realtid, och då är de gamla strukturerna för långsamma. Dessutom kommer kommunikationen blir än med datadriven. Vi kommer inte längre förlita oss på vad människor säger att de vill, utan vi får tydlig vägledning av att titta på människors beteenden. För att kunna nyttja de digitala möjligheterna optimalt, måste det skapas content som är anpassat både till individens behov och den situationen hen befinner sig i. En fantastisk men krävande möjlighet.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Starcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev