Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stampen förvärvar Mobiento

Publicerad: 2 Juli 2009, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Stampen förvärvar två tredjedelar av mobilbyrån Mobiento.


– Vi ser hur den mobila kanalen ökar i allmänhet och vilken effekt den kan ha för företag som vill kommunicera med både nuvarande och potentiella kunder. Det i kombination med att Mobiento är den ledande aktören i Norden gör affären intressant för oss, säger Pelle Mattisson, vd på Stampen Media Partner.

 

Stampen köper nu drygt två tredjedelar av Mobiento från den tidigare huvudägaren Edda Media och placerar byrån i affärsområdet Stampen Media Partner där bland annat Appelberg, Familjeliv.se och Svenskafans.com ingår. Vad Stampen betalar för byrån vill Pelle Mattisson inte kommentera.

 

Mobiento jobbar i dag med kunder som H&M och Volvo Cars. Bolaget har ungefär 25 anställda, merparten i Stockholm. Kontor finns även i Oslo och Köpenhamn. Byråns fyra grundare fortsätter som anställda och aktieägare i bolaget.

– Vi kommer inte göra några förändringar alls utan bejakar och uppskattar att grundarna finns kvar. Vi är vana att äga tillsammans med entreprenörer och tycker det är en bra form, säger Pelle Mattisson.

 

Är det här ett sätt för Stampen att följa efter Bonnier och Schibsted som den senare tiden startat mobila affärsområden?

– Nej, det kan jag inte säga. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad de gör inom sina mobilsatsningar men jag kan säga att vi inte har tittat på vad de pysslar med inför det här köpet.

Per Holmkvist, vd på Mobiento poängterar att Mobiento ska fortsätta vara en helt egen verksamhet.

– Bonnier och Schibsteds verksamheter handlar främst om att serva de egna medierna. Vi jobbar helt med externa varumärken och Stampen är inte ens kund åt oss även om de kan bli. Men då kommer vi få jobba för att få in dem precis som med alla andra kunder, säger Per Holmkvist.

 

Ytterligare internationalisering är att vänta med Stampen som huvudägare.

– Är man ledande i Norden finns stor potential att bli det även på andra marknader. Där hoppas jag att Stampen kan hjälpa till, säger Pelle Mattisson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.