Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stadsbibliotekets nya look

Publicerad: 30 April 2014, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Göteborgs stadsbibliotek har öppnat igen efter en lång ombyggnad. Aoki ligger bakom nya loggan.


Göteborgs stadsbibliotek, beläget vid Götaplatsen högst upp på Avenyn, har varit stängt för en omfattande ombyggnad.

Samtidigt har bibioteket fått en ny logga och grafisk profil. Uppdraget att ta fram det nya utseendet gick till Aoki Reklambyrå i Göteborg.

Resultatet blev en grafisk profil med tydlig koppling till bibliotekets ursprung – fysiska böcker.

– Vi började med en text om vad biblioteket är. Det är så mycket mer än böcker, det är en plats att vara på, där man kan ta till sig information, och en plats som förmedlar tunga och viktiga värden som demokrati och rättvisa, säger Camilla Blomgren, ad på Aoki, till Dagens Media.

När detta budskap skulle visualiseras i en grafisk identitet funderade Aoki först mycket på ny teknik och nya plattformar, utöver böcker, men i slutändan fastnade man ändå för den fysiska boken.

– Boken är den tydligaste symbolen för bibliotek, så till slut hamnade vi i detta ganska banala uttryck med tydlig koppling till boken, säger Camilla Blomgren.

Det är första gången som Göteborgs stadsbibliotek får en egen grafisk identitet. Tidigare har Göteborgs stads manér används för samtliga bibliotek i staden.

Det ingick i uppdraget att det skulle vara ett enkelt och tydligt uttryck. Alla göteborgare ska förstå direkt vad det handlar om.

– Vi har använt mycket färg i maneret för att göra det inbjudande. Det ska kännas att det är ditt bibliotek, ett uttryck som använts mycket i kommunikationen, säger Camilla Blomgren.

Utöver loggan omfattar den nya identiteter en rad enheter som används både i extern kommunikation och internt av bibliotikariepersonalen, däribland all typografi och ett illustrationsmaner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.