Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

SRC ska skapa framtidens mejeriavdelning

Publicerad: 4 Mars 2011, 05:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Arla vill öka försäljningen av ost och mjölk med 1,5 miljarder kronor. Nu tar mejerijätten retailbyrån SCR till hjälp.


Ämnen i artikeln:

Arla

Som Dagens Media tidigare har berättat ska Arla trappa upp sin marknadsföring rejält under 2011.

Mediebudgeten pumpas upp med 25 procent när mejerijätten ska stärka greppet om den gröna positionen.

Arla har också ambitionen att öka värdet på försäljningen av ost och mejeri i dagligvaruhandeln med 1,5 miljarder kronor – vilket motsvarar ytterligare ett glas mjölk och en skiva ost per person och vecka.

För att skruva upp kampen om kunderna i butik har Arla, efter en pitch, inlett ett samarbete med retailbyrån SCR.

– SRC ska utveckla en vision för framtidens avdelning för ost respektive mejeri i dagligvaruhandeln, och även utveckla hur man på ett tydligare sätt kan vägleda och inspirera och kommunicera med shoppern i dagens avdelningar i butik, säger Addi Runolfsdottir på SCR och fortsätter:

– Visionen är att man genom bla mer kunskap och inspiration i avdelningen kan öka försäljning och lönsamhet i kategorierna.

Varför vann ni pitchen?

– Vi vann pitchen dels på grund av våra kreativa idéer i pitchen och dels för att vi har bra erfarenhet av liknande projekt med andra leverantörer i dagligvaruhandeln. Vi har exempelvis med framgång genomfört projekt och samarbeten med Carlsberg, Pågen, Svensk Potatis, Mars, Dole, Saba blommor, Edet med flera, där uppdraget har varit att utveckla kategorins försäljning och lönsamhet i butik.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.